اخبارجامعهTOP

آغاز مرحله ی دوم کانال ملی قوش تیپه در بلخ و جوزجان

مزار شریف ۲ حمل باختر
کار مرحله دوم کانال ملی قوش تیپه همزمان در ولایات بلخ و جوزجان آغاز شد.
سید ذبیح الله میری مدیر پروژه کانال قوش تیپه به آژانس باختر گفت که در حال حاضر در بیش از بیست نقطه در ولایات بلخ و جوزجان کار اعمار این کانال جریان دارد.
مسوولین شرکت انکشاف ملی که پیشبرد کار این کانال بزرگ را بر عهده دارد می گویند که با توجه به سرعت کار احتمال می رود که کار مرخله ی دوم این کانال نیز از زمان تعیین شده آن وقت‌تر به بهره‌برداری سپرده شود.
میری می گوید که مرحله ی دوم این کانال از ولسوالی دولت آباد بلخ آغاز شده و در حال حاضر در ولسوالی‌های چاهی بلخ و آقچه، خانقا و خواجه دوکوه جوزجان جریان دارد.
در همین حال شماری از دهقانان و کارکنانی که در نزدیک این کانال مصروف کار زراعتی اند، احداث این کانال را در قسمت افزایش محصولات زراعتی و پیشرفت اقتصادی در کشور مهم و اثرگذار عنوان کردند.
کانال قوش‌تپه، یکی از بزرگ‌ترین کانال‌های آبی در سطح کشور های منطقه است که از دریای آمو واقع در ولسوالی کلدار بلخ آغاز و با عبور از دشت‌های خشک حیرتان، ولسوالی‌ های دولت‌آباد و چاهی بلخ و ولسوالی‌های آقچه، خانقا و خواجه دوکوه جوزجان، در ولسوالی اندخوی فاریاب پایان می‌یابد.
این کانال آبی ۲۸۵ کیلومتر طول، بیش از صد متر عرض و ۸ متر عمق دارد که ۶۰ میلیارد افغانی هزینه می برد که از عواید ملی و داخلی کشور پرداخت می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا