سیاست

ایران هیئت حقیقت‌یابش را به افغانستان معرفی می‌کند

کابل/ 21 ثور/ باختر
یک مسوول وزارت خارجۀ  می‌گوید که  ایران هیئت حقیقت یابش را در زمینۀ تحقیق در بارۀ حادثۀ اخیر در منطقۀ مرزی دو کشور به افغانستان معرفی می‌کند.
به گزارش آژانس باختر، گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه در پیامی که  دیروز به رسانه ها فرستاد، همچنان گفت که تحقیق هیئت موظف شده از سوی ریاست جمهوری کشور در مورد این رویداد ادامه دارد.
در پیامی گفته شده است، مسافرینی که از حادثه نجات یافته اند، در حضور والی هرات، چشمدید های خود را به جنرال قنسول ایران اظهار کردند. به سلسلۀ توافق جمهوری اسلامی ایران در زمینۀ تحقیقات مشترک، قرار گذاشته است که هیئت تحقیق را از جانب خود برای جمهوری اسلامی افغانستان معرفی خواهد کرد.
به گفتۀ شاهدان و شماری از مقام‌ها در هرات، تا هفتاد تن از پناهجویان افغان که جمعۀ گذشته رهسپار ایران بودند، از سوی مرزبانان آن کشور لت و کوب شدند و سپس به آن‌ها هشدار داده شد که خود را به  دریای هریرود بیندازند.
ایران که هفتۀ گذشته دست داشتن نیروهای این کشور را در رویداد اخیر در نزدیکی ولسوالی گلران هرات رد کرده بود، حالا به تحقیق مشترک توافق نشان داده است .
ریاست جمهوری کشور هیئت ده نفری را برای بررسی گزارش‌ها در مورد شکنجه و پرتاب اجباری ده‌ها مهاجر افغان به دریا تعیین کرد و این هیئت را به هرات فرستاده است.
مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا به تازگی گزارش‌هایی در مورد این حادثه را "رقت انگیز" خواند و گفت، حکومت افغانستان را به انجام تحقیق در این مورد ترغیب کرده است. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا