سیاست

جاوید کوهستانی : طالبان علاوه بر دوحه درجاهای دیگر نیزدفاتر غیر رسمی دارند

کابل 2 سرطان باختر

این گروه در امارات متحده عرب و عربستان سعودی نیز دفاتر غیر رسمی دارند.

یک آگاه امور سیاسی میگوید که دفتر طالبان از یک و نیم سال  پیش به طور غیر رسمی دردوحه مرکز قطر فعال گردیده ضمنآ این گروه  در دوکشور دیگر خلیج نیز دفاترغیر رسمی دارند.

به گزارش آژانس باختر : جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی در مورد گشایش این دفتر و این  که آیا مذاکرات  صلح برای افغانستان به نتیجه يي خواهد رسید به رسانه های گفته است ،طالبان توانسته بودندکه یک و نیم سال قبل با استفاده از داشتن نماینده گی، فعالیت های شان را گسترش داده بودند این  دفترباهمکاری انگلیس ها ایجاد شد بعدآ امریکایی هاهم بااین روند موافقت نمود تااین  دفتر به شکل رسمی ایجاد شود.

 کوهستانی میگوید: دفتر  طالبان عمدتاً برای جمع آوری اعانه ایجادشد و ایجاد دفتر برای طالبان این  فرصت راداد تا پول های کلانی را به نام اعانه به دست آورند.

 درحال حاضر در دوحه پايتخت قطر بیش از سی و یک خانواده بزرگ از رهبران طالبان به شمول مولوی عبید الله وزیردفاع وقت طالبان به سرمی برند به همین ترتیب مولوی شمس الدین از ولایت بدخشان ملا عبدالرقیب  که از ولایت تخار است دراین  دفتر  حضور دارند و رهبری دفتر قطر رامسوول کمیته خارجی طالبان ، مولوی عبدالجلیل به عهده دارد.

به گفتهء کوهستانی،  طالبان از یک جهت از این دفترسود سیاسی می برند و از جانب دیگر سود مالی و اقتصادی به دست می آورند که با داشتن نماینده گی های دیگر در شهر های مختلف امارات متحده عرب و عربستان سعودی پول های زیادی را از طریق کشور ترکیه وارد دفتر طالبان میشود زیرا از مجراي ترکیه به عنوان عضو پیمان ناتو کنترول نمیشود.

کوهستانی اضافه داشت که این داد و ستد بیشتر توسط سید طیب آغا، حمد الله نعمانی ، مولوی شمس الدین و شماری دیگری تحت نظر مولوی عبدالجلیل  انجام میشود.

وحیدمژده آگاه امور سیاسی و تحلیلگرمسایل منطقوی دررابطه به ایجاد دفتر طالبان ماه گذشته و نقش امریکا در ایجاد آن به خبرنگار آژانس باختر گفت ، امریکایی ها با نماینده گان طالبان در اسلو مرکز ناروی مذاکره نمودند و درآنجا بریک سلسله توافقات نايل شدند، ازجمله بازشدن دفتر سیاسی و تبادله 5 زندانی طالبان که درگوانتانامو بسرمیبرند و بایک عسکر امریکایی بود که درولایت پکتیکا به اسارت آنها درآمده است قایل شدند.

مژده تاکید دارد دفتر باز شده است به هیچ وجه بسته نمی شود و امریکایی ها تلاش زیاد دارند که مذاکرات با طالبان را آغاز نمایند وامریکایی ها کوشش میکنند که دراین مذاکرات به جزاز آنها کسی دیگر اشتراک نکند و هیئت افغانی  که امروز به قطرمی رود با مقامات قطری گفتگو می نمایند نه با طالبان.

 گفته هاي آقای مژده درحال بیان میشودکه دولت افغانستان مذاکره طالبان با حکومت های خارجی را جاده یکطرفه دانسته وبه این تائید دارد که هرمذاکره باید اجنداء افغانی و مدیریت افغانی داشته باشد درغیر آن نتایج مطلوب نخواهد داشت

 فعالیت های طالبان در قطر بیشتر روی این هدف صورت میگیرد تا بخش های از افغانستان را نا امن بسازند تا زمینه را برای آموزش های تروریستی  برای مخالفان حکومت ایران  آماده سازد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا