گزارش ها

آبهای افغانستان سرمایه که به هدر میرود

کآبل 14 سرطان / باختر
افغانستان با وجود داشتن منابع کافی آب،  نتوانسته از این  امکانات طبیعی به گونه اساسی ومعیاری استفاده نمایدو بیشتر آبهای آن به کشورهای همسایه سرازیر می شود.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: افغانستان  با وجود آنکه  منآبع  غنی آب  های ارضی  و تحت ارضی دارد مگر نتوانسته از آن به گونه مناسب استفاده  کند،این کشور تنها  قادر است تا ازسی درصد منآبع آبی  خود سود ببرد مگر هفتاد درصد آب افغانستان به کام  کشور های بیرونی می ریزد وکار  ساخت وساز چند بند آبی هم با  دخالت کشورهای همسایه با تاخیر مواجه شده است .
درحا ل حاضر افغانستان چندین بند آب را احداث کرد ونیزاحداث چندین بند آب دیگر در برنامه های ملی این کشور قرار دارد و زمان آن رسیده است که    افغانستان در راستای ایجاد بندهای آب‌گردان و جلوگیری از سرازیر شدن بیش از حد آب‌های کشور به کشورهای همسایه گام‌های جدی بردارد.
ایجاد بند های آب گردان به اثر سعی وتلاش حکومت  در چند ولایت ازجمله بند سلما در هرات ، بند کجکی درهلمند و بند کمال خان در ساحات غربی افغانستان باعث نگرانی کشورهای همسایه بخصوص ایران گردیده است  .
حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشست  گرد و غبار درتهران که با اشتراک نمایند گان 34 کشور جهان برگزار شده بود ازساخت بند  های  متعدد آب درافغاسنان انتقاد کرد و گفته است  که تهران نمی تواند  در برابر  ساخت بندها همانند بند کجکی ، بند کما ل خان و  سلما  و دیگر بند  ها  درافغانستان که بر ولایت های خراسان وسیستان و بلوچستان  ما تاثیر گذاراست بی تفاوت باشد.
افغانستان با وجود داشتن منآبع کافی آب، خود  همه ساله با کمبود آب  روبرو می شود و بیشتر آبهای آن به کشورهای همسایه سرازیر می شود. در حالیکه هرباریکه  برنامه های ساخت  بند های آبی افغانستان  مورد بحث قرار میگرفت و برای احداث و ایجاد بند ها در افغانستان سرمایه گذاری میشد از سوی برخی حلقات وا بسته به سازمان های استخباراتی همسایه های افغانستان  این برنامه ها با اخلال مواجه  ممی شود.
اکنون که حکومت وحدت ملی این فرصت را دریافته است که بااحداث و ایجاد بند ها ی آب در افغانستان زمینه کار ، زراعت و رشد اقتصاد را توسعه دهد مگر دیده میشود که کشورهای همسایه مانع پیشرفت این برنامه میشوند زیرا درگذشته برنامه های توسعه یی افغانستان دراین راستا از سوی مخالفان مسلح به همکاری و حمایت همسایه ها با مشکل جدی روبرومیگردید ولی حالا دیده میشود که شخص رئیس جمهور کشوردوست وبرادر ما از احداث وایجاد بند های آبگردان در افغانستان انتقاد وابراز نگرانی میکند و تاکید دارد که ما در این زمینه بی تقاوت نخواهیم ماند، یعنی بند ها را درافغانستان دوباره تخریت خواهند کرد.
اما مسوولان وزارت انرژی آب تاکید دارندکه ساخت بند ها  حق افغانستان است  و تهدیدی برای کشور های همسایه  نیست زیرا مدیریت و رهبری  آب ها در سطح ساختن چند بند درداخل افغانستان درواقع یک حق بسیار خورد افغانستان است چون تعداد بندها  درداخل افغانستان با کشورهای همسایه قآبل مقایسه نیست .
به گفته آنان بندهای ساخته شده درکشور های همسایه یا آب های سرازیر شده ازکشور های همسایه به سمت افغانستان که حتا برای قطره آن هم بند ساخته شده تا اجازه داده نشود  وارد افغانستان شود ، این بندهای ما درمقآبل بنده های همسایه ها بسیار اندک است .
دراین حال سید مسعود کار شناساس مسایل اقتصادی  میگوید، این مقاومت کار ندارد بلکه  جرات کار دارد جرأت استفاده از منآبع آبی خود ما برای خودما و مطابق منافع مالی خودما هر گونه انتقاد هر کشور که باشد رد اش میکند ما به اساس منافع ملی خود کار میکنیم و ارزش های ما را خود ما دوست میداشته باشیم.
شماری از اعضای کمیسیون منآبع طبیعی  ولسی جرگه هم‌چنین می‌گویند که افغانستان سالانه به ارزش میلیون‌ها دالر از کشورهای همسایه انرژی برق وارد می‌کند، در حالی‌که اگر از دریاهای این کشور استفاده اعظمی صورت گیرد ، افغانستان قادر می‌شود که انرژی برق خود را به کشورهای خارجی نیز صادر کند.
افغانستان به گونۀ میانگین سالانه ۷۰ میلیارد مترمکعب آب دارد، اما بر بنیاد اطلاعات داده شده  هفتاد درصد این آب ها بدون استفاده به کشور های همسایه میریزند. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا