اقتصاد

نگرانی ازنبود بازار برای فروش زعفران هرات

شهرهرات 25 عقرب باختر
با وجود افزایش سطح کشت زعفران هنوز هم کشاورزان ، از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات شان شکایت دارند
نبات زعفران از جمله نباتاتی محسوب میشود که در سال های اخیر سطح کشت آن افزایش یافته است اما هنوز هم جایگاه واقعی خود را در بازارهای جهانی بدست نیاورده است .
کارشناسان امور زراعتی  می گویند: در صورت بسته بندی مناسب و بهبود کیفیت زغفران ، بازارفروش مناسبی برای این محصول بوجود خواهد آمد .  .
بگفته مسولان ریاست زراعت هرات در سال روان نه صدو پنجاه هکتار زمین تحت کشت پیاز زعفران قرار گرفته است .
عتیق الله رومل متخصص زعفران ریاست زراعت و مالداری اظهار می کند که در سال روان سه هزاروشش صد گرام زعفران از سوی کشت کننده گان برداشت خواهد شد .
او گفت : سال گذشته در هرات هفت صدوپنجاه هکتار زمین تحت کشت این نبات قرار گرفته و سه هزارویک صدوشصت کیلوگرام زعفران برداشت شده است .
در سال روان خورشیدی میزان کشت نبات زعفران در هرات ده فیصد افزایش یافته است .
زعفران عموما در این ولایت در ولسوالی های غوریان ,پشتون زرغون ,کرخ ,گذر و انجیل تحت کشت قرار میگیرد .
سروی های انجام یافته نشان دهنده آن است که هم اکنون صدها تن از کشاورزان این ولایت در کشت و برداشت این محصول فعالیت دارند .
زنان نیز به عنوان نیروی فعال در پروسس نبات زعفران تلاش داشته در ترویج سطح کشت آن در ولایت هرات نیز نقش بسزایی داشته اند .
پیاز زعفران عمدتا دربرج اسد و سنبله کشت و در پی دوماه در برج عقرب و اواسط قوس برداشت میشود .
نبات زعفران بدلیل عدم نیاز زیاد به آب و مفاد اقتصادی به کشت کننده گان از جمله نبات هایی محسوب میگردد که در هرات جایگزین کشت خشخاش قرار گرفته است .
گفتنی است زعفران بعنوان طعم دهنده و رنگ کننده غذا ,خاصیت دارویی و همچنان دم کننده برای تقویت اعصاب از سوی مصرف کننده گان استفاده میشود .
زعفران هرات هم اکنون به برخی از کشورهای اروپایی و امریکایی نیز صادر میشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا