جهان

ترکیه جت جنگی سوریه را در ادلب سقوط داد

انقره/ وی او ای/ 14 حوت/ باختر
قوای نظامی ترکیه دیروز یک جت جنگی نیروهای حکومتی سوریه را در ادلب سقوط داد.
وزارت دفاع ترکیه در یک پیام تویتر اعلام کرد که نظامیان ترکیه یک طیارۀ جنگی نوع ال-۳۹ متعلق به نیروهای حکومتی سوریه را سقوط دادند.
دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گفته است که یک طیارۀ اف-۱۶ ترکیه جت جنگی سوریه را سقوط داد که در این رویداد پیلوت طیارۀ سوری نیز کشته شد.
تلویزیون دولتی سوریه نیز گزارش داد که طیارۀ جنگی قوای حکومتی آن کشور را "هنگام انجام عملیات بر ضد تروریستان"  نظامیان ترکیه هدف قرار دادند.
ترکیه هزاران سرباز خود را برای حمایت از شورشیان مخالف حکومت بشارالاسد، در ادلب سوریه مستقر کرده است، اما تمام این تلاش‌ها تا کنون مانع پیشروی نظامیان حکومتی سوریه در ادلب نشده است.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه ابراز امید کرده است که دیدار روز پنجشنبه وی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که حامی سرسخت حکومت بشارالاسد است، به استقرار آتش بس در ادلب منجر شود.
نیروهای طرفدار حکومت سوریه از ماه دسمبر به اینسو عملیات تهاجمی مرگبار نظامی را بر مواضع شورشیان مخالف حکومت، که ترکیه آنان را حمایت میکنند، راه اندازی کرده اند. این وضعیت سبب برخوردهای متعدد نظامیان سوریه و ترکیه شده است و ده‌ها سرباز دو طرف در این جریان کشته شده اند.
عملیات قوای حکومتی سوریه در ادلب منجر به یکی از خرابترین بحران‌های جنگی شده است و حدود یک میلیون باشندۀ این ولایت را مجبور به فرار از مناطق اصلی شان کرده است.
در همین حال ترکیه مرزهای خود را به روی این بیجاشدگان مسدود کرده است؛ اقدامی که سبب ازدحام بیش از حد در کمپ‌های مزدحم مرزی میان ترکیه و سوریه شده است.  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا