جهان

خلیلزاد: برای خروج قوای آمریکایی از افغانستان جدول زمانی وجود ندارد

واشنگتن – بی بی سی – 18 دلو – باختر
زلمی خلیلزاد، نماینده خاص  وزارت امور خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفته است که  هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود ندارد.
او در تویتر خود نوشته است که در روزهای اخیر شماری از مقام‌های طالبان ادعا کرده اند که آمریکایی‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با این گروه به توافق رسیده‌اند. خلیلزاد  گفته است "برای روشن‌سازی، هیچ جدول زمانی برای خروج قوای  آمریکایی از افغانستان وجود ندارد."
خلیلزاد همچنین گفته است که طالبان خودشان نیز این ادعا را بعدأ تصحیح و رد کردند.
عبدالسلام حنفی، یکی از نمایندگان طالبان روز گذشته در نشست مسکو به رسانه‌ها گفت که آمریکا با آنها به توافق رسیده است که نیمی از نیروهای خود را تا پایان ماه  آپریل از افغانستان خارج کند.
نشست مسکو طی دو روز گذشته با حضور نمایندگان طالبان و چهره‌های سیاسی و نمایندگان احزاب افغانستان برگزار شد. در پایان این نشست اشتراک کنندگان توافق کردند که برای استقرار صلح در این کشور نیروهای خارجی به صورت کامل از افغانستان خارج شوند.
دولت افغانستان از این نشست غایب بود و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است اشتراک کنندگان در این نشست صلاحیت اجرایی ندارند.
زلمی خلیلزاد، رهبری هیئت آمریکایی در مذاکرات با طالبان را به عهده دارد. به تازگی چهارمین نشست رودرروی دو طرف انجام شد و خلیلزاد پس از پایان این نشست شش روزه گفت که با این گروه درباره چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌ است.
خلیلزاد گفته است که پیش‌نویس این توافق شامل "برنامه‌ یی برای خروج نیروهای آمریکا، برقراری آتش بس و طرد گروه‌های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است."
اما او تاکید کرده است که این توافقات مشروط به مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش بس است.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز دو روز پیش در گزارش سالانه خود به کانگرس آن کشور گفت که کشورهای کمک کننده به افغانستان زمانی که در مذاکرات با طالبان پیشرفت داشته باشند، می‌توانند شمار نیروهای‌شان را در افغانستان کاهش دهند.
شمار نیروهای آمریکایی اکنون در افغانستان به ۱۴ هزار نفر می‌رسد. آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا