فرهنگ

همایش دادخواهی هویت زنان راه اندازی شد

کابل باختر/ 25/ اسد
گروهی از جوانان به حمایت انستیتوت صلح افغانستان گردهمایی را زیر نام " نامم کجاست "امروز در مرکز بین المللی مطبوعات راه اندازی کردند.
این گروه خواهان شناخت زنان به نام خود زنان میباشند ونمیخواهند زنان دگر به نام شوهر ، پدر ، فرزند ، خواهر و یا مادرکسی یاد گردند بلکه اسم خودشان برده شود.
به گزارش آژانس باختر، دراین گردهمایی پوهاند محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ صحبت کرد و گفت که یک اصل است که تمامی بُعد های هستی یک انسان را دربرمیگیرد .
وی افزود : هویت خواهی زنان در تاریخ معاصر افغانستان به نهضت امانی برمیگردد از زمانی که ملکه ثریا برکسب حقوق زنان درکنار همسرش شاه امان الله خان غازی ایستاد و این نهضت به فعالیت های مدنی پرداخت .
پوهاند باوری چنین برنامه ها را وسیله خوب برای ذهنیت سازی خواند اما از رسانه ها خواست تا از طریق نشرات دراین مورد سهم شان را ادا نمایند.
بعداً خانم هندیا دختر شاه امان الله غازی به سخنرانی پرداخت و گفت که شاه امان الله پس از آنکه استقلال کشوررا حاصل کرد به مردم گفت که تفنگ ها را بگذارید و به جای آن قلم بردارید.
او از زنان ودختران کشور خواست بیاموزند، مانند ملکه ثریا وبرای عدالت خواهی زنان مبارزه کنند.
دراین محفل شرف الدین عظیمی استاد روان شناسی پوهنتون کابل ، شهلا فرید استاد حقوق درپوهنتون کابل و گلاب الدین راسخ عالم دین صحبت کردند و از ابعاد مختلف حقوقی و اسلامی این موضوع را به بحث گرفتند.
درپایان محفل یاسر احمدزی رییس انستیتوت صلح افغانستان سخنرانی نموده وبرای بهشته مومند که درامتحان شمول درموسسات تحصیلات عالی دربین دختران نمره بلند را گرفته است لوح تقدیر داد.
ختم/ فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا