جهان

انتقادهای شدید از آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات «فوردو

 

کابل باختر 20 جدی

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آغاز غنی‌سازی اورانيوم در تأسیسات اتمی "فوردو" را تأیید کرد. آمریکا، بریتانیا و آلمان این اقدام را ناقض تعهدات ایران توصیف کردند.همزمان، آیت‌الله خامنه‌ای بر ادامه موضع ایران تاکید کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی نیروگاه اتمی «فوردو» در شهر قم خبر دادند. فریدون عباسی دوانی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام این خبر، اضافه کرده است که این نیروگاه تازه توانایی تولید اورنیوم غنی‌شده ۲۰، سه و نیم و ۴ درصد را دارد.

ژیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌‌ای تایید خبر  راه‌اندازی نیروگاه اتمی « فوردو» را تأیید کرده است. بنا به این بیانیه « تمام فعالیت‌ها و تجهیزات این نیروگاه زیر نظارت و بازرسی آژانس خواهد بود.»

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در این نیروگاه اتمی تازه تاسیس، اورانیوم  را تا ۲۰ درصد برای استفاده در «تحقیقات پزشکی» غنی خواهد کرد. مقامات آژانس انرژی اتم با تاکید بر این‌که غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه اتمی «فوردو» با مقاصد صلح‌جویانه انجام خواهد شد، اعلام کرده‌اند که خود خبر راه‌اندازی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابلاغ کرده اند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانش بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده است:« تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و فردو زیر نظارت آژانس صورت می‌گیرد.»

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا