گزارش ها

عاملان حوادث اخیر تروریستی در کشور کی ها اند؟

کابل/  ۲۰  اسد / باختر 
مردم از طالبان می خواهند که در رابطه به حوادث اخیر تروریستی در کشورموضع شان را روشن کنند.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ در حالی که کار لویه جرگۀ مشورتی در کابل ،آنهم با آجندای صلح و رهایی چهار صد زندانی طالبان ادامه داشت، شهر غزنی گواه یک رویداد تروریستی بود .
شام شنبه هفته جاری،قطعۀ محافظت عامه در ساحۀ کوتل روضۀ شهر غزنی هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که تلفات در پی داشت.
فردا آن در دو رویدادجداگانه تروریستی در شهر کابل و ولسوالی ارغستان قندهار ده غیر نظامی جان باختند  و امروز نیز کابل گواه یک رویداد دیگر تروریستی بود که در آن دو نفر زخم برداشتند.
این در حالی است که رییس لوی درستیز کشوربعد از ختم کار لویه جرگۀ مشورتی در یک نشست خبری از خنثی شدن چند توطیه تروریستی درجریان کار لویه جرگه سخن گفت.
به گفتۀ جنرال یاسین ضیا یازده تن از اعضای گروۀ داعش که قصد حمله بر لویه‌جرگۀ مشورتی صلح را داشتند، بازداشت شده‌اند.
او همچنان از بازداشت شماری از جنگجویان وابسته به طالبان در جریان کار این جرگه خبر داد.
وقوع حوادث اخیر تروریستی در کشور،این نگرانی ها را بیشتر کرده است که صلح با طالبان نمی تواند  آخرگپ باشد.
آگاهان سیاسی و کار شناسان نظامی مطرح می کنند  که حوادث اخیر تروریستی بدون شک از سوی آنانی سازماندهی  شده است  که مخالف صلح در کشور اند.
این آگاهان می گویند که صلح  مخالفین خود را  هم درداخل و بیرون از طالبان  دارد.
جناح های انشعابی طالبان، داعش و سازمان های استخباراتی در منطقه دشمنان اصلی صلح در کشور اند.
به خصوص ادامۀ رقابت ها میان کشور های منطقه و استفاده ابزاری این کشور ها از گروه های ناراضی طالبان و داعش می تواند روند صلح در افغانستان را بیشتر متاثر کند .
ملا عبدالمنان نیازی، که  شاخه انشعابی طالبان در غرب افغانستان را اداره می کند می گوید  که شماری زیادی از افراد طالبان از رهبران سیاسی شان ناراض اند و  گفت وگوهای صلح با امریکا را معامله می دانند واین تعداد زیادی از طالبان را به  به شاخه جداشده طالبان تحت رهبری وی کشانده است  او تاکید دارد که آنان به جنگ شان علیه خارجیان ادامه خواهند داد. او همچنان گفت بخشی از طالبان ناراضی با گروه داعش یکجا شده اند و یا یکجا می شوند.
منان نیازی همچنان گفته است طالبانی که در قطر دفتر سیاسی دارند و گفت و گوها را با امریکا پیش بردند از همۀ  طالبان نمایندگی نمی کنند.
همچنان گفته می شود  که شورای نظامی طالبان که قوی ترین  هسته در درون طالبان است از گفت وگوهای صلح راضی نیستند و به رهبران سیاسی شان اعتراض کرده اند و آنان را به معامله گری متهم کرده اند .
داعش که در این روز ها از ازدیاد فعالیت آن در افغانستان سخن گفته می شود ،تاکید دارد که توافق امریکا و طالبان بر فعالیت های آن گروه اثرگذار نیست .
در کنار آن شورای امنیت ملی گفته است که در افغانستان بیست و دو سازمان و هسته تروریستی فعالیت دارند .
از این گفته بر می آید که در وجود چند پارچگی طالبان، و موجودیت گروه داعش صلح یک ایده آرمان گرایانه در افغانستان باقی می ماند.
آگاهان سیاسی در افغانستان به این باور اند ( مساله صلح در این کشور باید پس از ریشه یابی و خشکانیدن افراط گرایی خشونت زا و منابع تمویل آن در افغانستان تحقق یابد با مذاکرات منازعه افغانستان پایان نمی یابد، چراکه وضعیت درافغانستان با تحولات بین المللی ومناسبات میان  قدرت خارجیان پیوند دارد  واین  ساختار منازعه را تغییر نمی دهد)
اکنون این سوال به رهبری طالبان بر می گردد که آنان در قبال حوادث اخیر در کشور چه برداشت دارند، این وقایع مرتبط به طالبان است؟ اگر است این گروه هنوز آماده صلح نشده است و اگر این وقایع به طالبان مرتبط نیست، کار شاخه های انشعابی این گروه و یا داعش است،رهبری طالبان برای انسجام درونی چه کرده اند.
توافق با یک گروه پراگنده نمی تواند صلح دایمی را به میان آورد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا