سیاست

واکنش ها در برابر گفته های محمد محقق

کابل 7 قوس / باختر
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور تاکید دارد که نباید یک  تبعه افغان برای جنگ به بیرون از کشوربرود زیرا ما طرفداری اشتراک  افغان ها درجنگ در هیچ نقطه دینا نیستیم .
این اظهارات رئیس اجرائیه کشور درحالی بیان میشود که محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه اخیرا درنهمین نشست  شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در تهران از پیروزی جنگ جویان لشکرفاطمیون  برخی کشور های که افغانستان نیزشامل آن است دربرابر گروه داعش  ستایش و سپاسگزاری کرد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : داکترعبدالله عبدالله، رییس اجراییه در واکنش به گفته های اخیر محمد محقق، معاون دومش می گوید که حکومت افغانستان طرفدار فرستادن افغان ها در جنگ های کشورهای دیگر نیست همان طوریکه  می خواهیم ما افغان ها در صلح زنده گی کینم و نباید  حتا یک افغان نیزبرای جنگ به بیرون از کشور برود  زیرا این موضوع با سیاست  حکومت افغانستان درتضاد است .
رئیس اجرائیه با تاکید گفته است افغانستان از جنگ بسیار آسیب دیده است و مردم در این کشور می خواهند در صلح زنده گی کنند وصلح یکی از نیازهای همیشگی  مردم ما است .
گفته های معاون دوم اجرائیه  در جا های دیگر نیز واکنش های تندی را در پی داشته است.
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه چنین اظهارات را تجارت سیاسی خوانده است.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس ولسی جرگه نیز در نشست عمومی این مجلس، از اظهارات محقق انتقاد کرد و آن را تآسف بار خواند.
وی اظهار داشت: مقامات حکومتی در داخل و خارج از هر آدرسی که است باید منافع ملی مردم افغانستان را جدأ در نظر بگیرند.
داوود ناجی یک عضو شورای رهبری جنبش روشنایی نیز به رسانه ها گفته است که اظهارات اخیر محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان خلاف منافع ملی است.
اما معاون دوم اجرائیه میگوید که سیاست حکومت افغانستان فرستادن نیرو در جنگ به کشورهای دیگر را نمی پذیرد، اما تأکید می کند که هر کسی در برابر داعش بجنگد، وی از آنها ستایش می کند.
به گفته محقق،  سیاست رسمی دولت افغانستان و سیاست رسمی ما این نیست که به جایی نیرو اعزام بکنیم  و این کار را تشویق هم نمی کنیم، اما کسانیکه در برابر داعش در هرجای دنیا جنگیده اند و داعش را شکست داده اند، آن ها را قدر می کنیم و به آن ها می گویم که با این گروه تروریستی جنگیده اند، کاری خوبی کرده اند.
محمد محقق که اخیرآ برای شرکت در یک نشست به تهران رفته بود  واز آنانیکه درجنگ علیه داعش  شرکت داشتند  ستایش کرد. اودراین نشست گفته است لازم  می دانم  از همه ای  رزمنده گانی که دراین  نبرد ها تشریک مساعی کردند چه از رزمنده گان  عراق وسوریه ،ارتش عراق وسوریه و نیزرزمنده گاه ایران ، افغانستان ،پاکستان وجای جای دنیا که دراین نبردها شرکت کردندو درحقیقت این نبردها ،نبرد اسلام بود ،پیروزشدند ازآن ها صمیمانه تشکر کنم .
بربنیاد گزارش های منتشر شده گروه فاطمیون که عمدتأ از افغان های مهاجر در ایران ساخته شده است، توسط سپاه پاسداران این کشور تمویل و برای مقابله با داعش در سوریه فرستاده می شدند. هرچند حکومت افغانستان بارها از این موضوع انتقاد کرده است، اما حکومت ایران همواره گفته است که مهاجران افغان در این کشور، به صورت داوطلب به این گروه می پیوندند.
اما، دیده بان جهانی حقوق بشر گفته است که ایران نوجوانان افغان را با وعده های پول و دادن شهروندی برای خانواده های شان به جنگ سوریه می فرستد که تا شماری از این جوانان در سوریه کشته شده اند و دولت ایران آنان را در این کشور به خاک سپرده است.
چندی قبل مجله شپیگل المان گزارشی را منتشر کرد  که صدها افغان درجنگ داخلی سوریه  سهم دارند وشاید تا هفت صد تن انها دراین  جنگ کشته شده باشند . دراین گزارش آمده است که اکثریت شرکت کننده ها درجنگ سوریه ، هزاره های افغانستان  معرفی میشوند که از سوی سپاه پاسداران ایران جبرآ به سوریه فرستاده شده اند .جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا