صحت

نخستین سمپوزیم ملی صحت روانی برگزارشد

کابل باختر 5 حمل
نخستین سمپوزیم ملی صحت روانی امروز از سوی وزارت صحت عامه در کابل برگزارشد.
به گزارش آژانس باختر، این سمپوزیم به هدف شناسایی چالش‌ بیماری‌های روانی و دریافت راه حل‌ها برای کاهش این بیماری راه اندازی شده است.
دیوه صمد، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه، برگزاری این سمپوزیم را در راستای کاهش بیماری‌های روانی در کشور مهم عنوان کرد وگفت: در این سمپوزیم شماری از متخصصان صحت روانی داخلی و خارجی اشتراک کرده اند
تا دیدگاه های شان را پیرامون بهبود صحت روانی در کشور به میان بگذارند.
هم‌چنان معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه تأکید کرد که این وزارت برای نخستین بار ارزیابی یی در رابطه به  صحت روانی در ۱۶ ولایت کشور با هم‌کاری اتحادیه اروپا انجام داده است. این ارزیابی به ما  کمک می‌کند تا بدانیم چه تعداد افراد از مشکلات روانی در کشوررنج می برند.
وی گفت: این ارزیابی نشان داده است که میزان اختلالات افسردگی در افغانستان ۴.۸۶ درصد، اضطراب ۲.۷۸ درصد، صدمه روانی ۵.۳۴ درصد، میزان سوء استفاده از مواد نشه ‌آور به ‌شمول ادویه خواب‌آور در حدود ۱۲.۲۰ درصد و افکار خودکشی ۷.۲۵ درصد می‌باشد.
در این ارزیابی نیز آمده است که ۴۷ درصد از مردم  در کشور فشار روانی را تجربه کرده اند که ۲۴ درصد،  به طور شدید از فشارهای روانی رنج می‌برند.
از سویی هم،‌ داکتر فدا محمد پیکان ،معین عرضۀ خدمات صحی، وزارت صحت عامه در پیوند به کارکردهای وزارت صحت عامه در بخش صحت روانی در پاسخ به  سوال های خبرنگاران گفت که این وزارت برای کاهش بیماریهای روانی در کشور حدود ۷۵۰ تن مشاور روانی  را تربیه کرده است، که اکنون در هر مرکز صحی یک مشاور روانی حضور دارد.
درهمین حال ماوریژن شیان نمایندۀ اتحادیۀ اروپا درافغانستان، فقر،‌ جنگ، ‌بیکاری و خشونت را از جمله عوامل بیماری روانی در افغانستان دانست. او هم‌چنان اضافه کرد که اتحادیۀ اروپا بخش صحت روانی وزارت صحت عامه را از سال ۲۰۰۳ به این طر ف در بخشهای گوناگون به ویژه آموزش مشاوران روانی کمک کرده است و این کمکها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وزارت صحت عامه در نظر دارد تا تعداد مشاورین روانی را در سه سال آینده به یک هزار تن افزایش دهد. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا