گزارش ها

نظاميان افغان در تركيه مانور اجرا كردند

آگاهان سياسي : تحقق اين گونه برنامه ها كشورهاي منطقه را نزديك ميسازد
کابل باختر/ 5/ سنبله
نیروهای ویژه افغان ، ترکیه و پاکستان مصروف انجام یک سلسله تمرینات نظامی در ولایت اسپارتا درغرب ترکیه اند.
آنانیکه مصروف انجام چنین تمرینات مشترک اند یک دوره آموزشی ، فعالیت های کوماندویی را در ترکیه فراگرفته اند. نیروهای ویژه افغان درحالی دراین مانور مشترک اشتراک می نمایند که نیروهای امنیتی افغان قبلاً رهبری عملیات های نظامی بخصوص اجرا عملیات های شبانه را فراگرفته اند عملیات های شبانه عمدتاً ازسوی نیروهای کوماندو آنهم درقلب دشمن انجام میشود . با آنکه نسبت به توانایی نیروهای کوماندو درانجام چنین عملیات ها باور و اعتماد وجود دارد با آنهم این نیروها به ظرفیت سازی کمی و کیفی نیاز دارند و جامعه بین المللی که با افغانستان تعهد کمک درازمدت دارد میکوشند تا این گونه نیازمندیهای ارتش افغانستان را برآورده سازد . مقامات افغان مانور اخیر نظامی در ترکیه را بخش از همین تلاش ها خوانده اند.
دسته یی از افراد کوماندو افغان که در ترکیه بسر میبرند به روز یکشنبه 3 سنبله درمشارکت با افراد کوماندو ارتش ترکیه و پاکستان ذریعه هلیکوپتر ها به یک منطقه کوهستانی درولایت اسپارتا ترکیه پیاده شدند و بدون وقفه به مجادله علیه دشمن فرضي پرداختند نیروهای داخل عملیات را اکمال نمودند و زخمی شده گان را انتقال دادند و در نهایت باعث تضعیف افراد دشمن گردیدند.
شماری از آگاهان نظامی مانور مشترک درترکیه را برای رشد و ارتقاء کیفی نیروهای امنیتی افغان آنهم درمرحله گذر به سوی خودکفایی های امنیتی موثر میدانند . ضمناً انجام این گونه مانور ها باکشور های منطقه میتوانددرنزدیکی نیروهای امنیتی و هماهنگی بیشتر میان این کشور ها موثر واقع شود.
جنرال عتیق الله امرخیل آگاه مسایل نظامی دراین رابطه به خبرنگار آژانس باخترگفت ، مانور های نظامی در دو حالت انجام میشود، اول برای تبارز دادن قوت یک کشور و یا گروپ ازکشورها برای دیگران دوم به هدف معلومات حاصل کردن تاکتیک های جدید محاربوی و تبادل تجارب مشترک تا نواقص و خلاء های که نظامی های یک کشور داشته، آنرا رفع نمایند.
مانور که روز گذشته در ترکیه انجام شد هدف شان انتقال تجارب و آموزش تاکتیک های نظامی بوده است. كه برای افغانستان آموزش تاکتیک های جدید محاربوی ضروری میباشد.
عبدالواحد طاقت آگاه مسايل نظامي دراين رابطه گفت: ترکیه یک کشور اسلامی و عضو پیمان ناتو میباشد و میخواهد که با انجام چنین مانور های مشترک نظامی قوت خود را بر رخ سایر اعضای ناتو بکشاند، ضمناً  این کشور میخواهد درافغانستان نیز حضور فعال داشته باشد.
این مانور به نفع افغانستان میباشد زیر ترکیه از گذشته ها نیز نظامی های افغان را آموزش داده است.
نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی در رابطه به انجام مانور نظامیان افغانستان ترکیه وپاکستان به آژانس باخترگفت: مانور نظامی که درترکیه میان کشور های افغانستان،پاکستان وترکیه صورت گرفت تبادل تجارب بوده  از نقطه نظر سیاسی یک همگرایی را نشان می دهد .
دراین مانور افغان ها می توانند تجارب خوبی حاصل نمایند وبرای نظامی های افغان مفید واقع می شود .
امیدواریم که این گونه مانور های آموزشی وهمگرایی به تنش های که از گذشته ها میان افغانستان وپاکستان وجود دارد نقطه پایان بگذارد .
علومي اضافه ميدارد با وجودیکه از نظر سیاسی، امنیتی و تجارتی  با مبارزه با تروریزم وآوردن صلح با پاکستان مشکلات داریم واين مشكلات  که تاحال حل ناشده باقی مانده اما این مانور ها میتواند برای نظامی های ما تجارب خوب موثری رادرپی داشته باشد.
قابل ذکر است که روسای جمهور سه کشور یاد شده در نشست اخير سران کشورهای عضو ایکو که در استانبول برگزار شد به انجام یک مانور نظامی میان کشور های شان تصمیم گرفتند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا