صحت

روز جهانی مبارزه با توبرکلوزدر کابل گرامی‌ داشت شد

کابل/ 5حمل/ باختر
وزارت صحت‌عامۀ کشور از روز جهانی مبارزه با بیماری توبرکلوزبا شعار ” زمان در گذر است بیایید به هر مریض توبرکلوز رسیدگی کنیم ” گرامی‌داشت کرد.
در این نشست داکتر وحید مجروح سرپرست وزارت صحت‌عامۀ کشور بیماری توبرکلوز را یکی از ده عامل عمدهً امراض کشنده در جهان دانست و افزود: هدف تجلیل از این روز تجدید تعهد به خاطر محو بیماری توبرکلوز در کشور و هم‌چنان تقدیر از کارکردها و تلاش های کارکنان صحی و شریکان بین المللی که ما را در این راستا همکاری کرده اند، است.
سرپرست وزارت صحت‌عامه افزود: در سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که در کشور به وجود آمد حدود 73000 تن از هموطنان ما مصاب به بیماری توبرکلوز شدند که از این میان همکاران صحی ما توانستند بیش از 50 هزار واقعه را شناسایی کنند و تحت تداوی قرار دهند، اما از این میان حدود 9800 تن جان شان را از دست دادند.
علاوه بر آن داکتر مجروح از دست آوردهای وزارت صحت‌عامه در امر مبارزه با محو توبرکلوز در کشور از جمله، توسعه ًمرکزهای صحی، توسعه شیوه های تشخیصی و استفاده از تکنالوژی جن اکسپرت به خاطر شناسایی بیماران توبرکلوز و ویروس کرونا در کشور یاد آوری کرد و به اشتراک کنندگان معلومات بیشتر داد.
همچنان در ادامهً این نشست تفاهم نامه‌یی میان داکتر وحید مجروح سرپرست وزارت صحت‌عامۀ کشور و راس ویلسن شارژدافیر سفارت ایالات متحده امریکا در افغانستان به امضا رسید که به اساس آن، این نهاد بتواند بخش صحت افغانستان را در امر مبارزه با بیماری توبرکلوز برای پنج سال آینده همکاری مالی و تخنیکی کند.
ویلسن در این نشست از ادامه همکاری های کشورش با بخش صحت افغانستان خبر داد افزود: ایالات متحده امریکا متعهد است که برنامهً ملی محو توبرکلوز را برای پنج سال آینده همکاری مالی و تخنیکی کند که به چالش هایی که این برنامه به آن مواجه است رسیدگی کند و همچنان زمینۀ تداوی و تشخیص در داخل افغانستان برای مردم این کشور نیز فراهم شود تا از رفتن آنان به خارج از کشور جهت تداوی جلوگیری شود.
داکتر مجروح از کمک و همکاری های همه شریکان صحی بین المللی به ویژه ایالات متحده امریکا ابراز قدردانی کرد و وعده سپرد که این کمک ها را به ولایت ها، ولسوالی ها و قریه هایی که به آن نیاز است به طور شفاف و عادلانه ارسال خواهند کرد.
در ادامه این نشست، سیما سمر، رییس بورد توقف بیماران توبرکلوز، خانم سورایو معاون نمایندگی ادارۀ انکشافی ملل متحد در افغانستان و نمایندهً سازمان صحی جهان در مورد تجلیل از روز جهانی محو توبرکلوز و ادامهً همکاری های شان در این راستا با وزارت صحت‌عامه افغانستان نیزتاکید کردند.مومنه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا