سیاست

برگزاری از صدمین سالروز استقلال کشور در ولایات

ولایات 28 اسد باختر
از صدمین سالروز استقلال کشور در مرکز و ولسوالی های ولایت ها امروز گرامی داشت شد.
به گزارش خبرنگاران محلی آژانس باختر، از صدمین سالروز استقلال پر افتخار کشور با حضور مسوولان ملکی نظامی، روسا، علما، بزرگان، فعالان مدنی، خبرنگاران و شمار زیادی از مردم با مراسم ویژه به گونه شانداری گرامیداشت شد.
در این محافل سخنرانان از قهرمانی و کارنامه های شاه امان‌الله خان غازی یاد کردند و او را به‌ شاه روشنفکر و ترقی‌خواه  بیان کردند که افغانستان در دوران وی شاهد اصلاحات و تحولات بزرگی شد و شاه توانست کشور را به سوی ترقی و تعالی سوق دهد.
همچنان سخنرانان برگزاری لویه جرگه و تصویب نخستین قانون اساسی، از میان رفتن برده‌داری، استقرار نظام شاهی مشروطه، تفکیک قوا، اجباری شدن آموزش، آوردن اصلاح در نظام مالی، ممنوع شدن کار اجباری، فرستادن شماری از محصلان به خارج کشور به‌منظور ادامه تحصیل، تأسیس نخستین کتابخانه عامه در کابل، افزایش چشمگیر نشرات چاپی و روزنامه‌نگاران و سایر تحولات را از دست آورد های نظام شاه امان‌الله خان غازی بانی استقلال کشور یادکردند.
همین گونه سخنرانان تجلیل از این روز خجسته را درس خوبی برای نسل های آینده خواندند و آزادی و استقلال را یکی از آرمان های دیرنه مردم با دیانت و باغرور کشور یاد کردند که باید هر فرد این جامعه رنج دیده به خاطرحفظ آزادی، ترقی و پیشترفت جامعه، مسوولیت ایمانی و وجدانی شان را ادا کنند.
سخنرانان این محافل از طرف های درگیرجنگ خواستند که با روند صلح یکجا شوند و جنگ و برادر کشی را در کشور خاتمه بدهند.
همچنان مردم به گونه خود جوش در بازار های ولسوالی ها و مراکز به گونه های مختلف و سرگرمی های شاد کننده و گشت زنی با بیرق های سه رنگ کشور این روز را گرامی داشتند.
شاه امان الله خان غازی، پادشاه وقت افغانستان در ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ هجری خورشیدی در آغاز حکومتش استقلال کامل افغانستان را از امپراتوری بریتانیای وقت اعلام کرد و بعدازآن، از این روز مردم ما باشکوه خاصی به‌عنوان سالروز استقلال کشور تجلیل می کنند و امسال که برابر است با یکصد سالگی این روز افتخار آفرین٬ ملت ما نظر به‌فرمان رییس جمهوری از چند ماه قبل در سراسر کشور با برگزاری محافل گوناگون گرامی داشت شد.
شاه امان‌الله خان غازی پسر حبیب‌الله یکی از شاهان نیک نام و ترقی خواه افغانستان بود که در 12 جوزای  1271 هجری شمسی در پغمان کابل چشم به دنیا گشود و در پنجم ماه ثور 1339 هجری شمسی در زوریخ سوئیس درگذشت و جنازه شاه به جلال‌آباد انتقال شد و به خاک سپرده شد.
احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا