گزارش ها

عدالت درخصوص قتل فرخنده چگونه است ؟

کابل باختر/ 28/ حوت
دوسال از قتل فرخنده دخترجوان که قربانی یک اتهام کاذب شد و مظلومانه به شهادت رسید گذشت مگر عدالت به گونه یی که انتظار میرفت در خصوص پرونده فرخنده تامین نشده است.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: دو سال قبل در28 حوت فرخنده دختری 27 ساله دچار یک اتهام کاذب شد ومظلومانه به قتل رسید.
فرخنده که به زیارت شاه دو شمشیره (رح) رفته بود تا مجاور جادوگر این زیارت  از کارکرد ناپسند و ناروا دست بردارد مگر مجاور زیارت بنام اینکه فرخنده نسخه های از قرآن را آتش زده و او خود چند تعویذ آتش زده را به گونه یی ثبوت برای مردم پیش کرد شماری از افراد که عمدتاً ولگرد های محل بودند براو تاختند او را مقابل دهها مامور پولیس تا سرحد مرگ لت وکوب کردند بالاخره با انداختن تخته سنگ به روی او ، فرخنده را کشتند با آنکه روح از جان بی دفاع فرخنده بیرون شده بود جسد فرخنده آتش زده شد و در بستر دریا کابل انداخته شد.
مشکل دراین است که یک شخص استفاده جو بنام مجاورزیارت برای منفعت های شخصی خود دست به تحریک مردم زد وچند ولگرد و اوباش را که خود از اساسات دین ، مسایل شرعی ، حقوق شهروندی ، مکلفیت های یک شهروند اطلاع و معلوماتی نداشتند دست به محکمه صحرایی فرخنده زدند و اورا مظلومانه شهید ساختند.
زمانیکه اصل مساله روشن شد دولت یک کمیسیون حقیقت یاب را تشکیل داد و در وجود این کمیسیون واقعیت های زیادی برملاشد وسرانجام تاسی نفر از سوی پولیس بازداشت شدند که 20 مامور پولیس شامل بازداشت شدگان بود در محکمه اولی برای چهار نفر از متهمان اصلی این پرونده چهار نفر به اعدام محکوم شد مگر محکمه دومی حکم اعدام را به حبس طویل تبدیل کرد درمجموع یازده نفر از عاملان این حادثه در بند اند درحالیکه برخی از متهمان دیگر قضیه تااکنون بازداشت نشده اند وهمچنان متواری اند.
تغییر حکم محکمه اولی که طالب اعدام برای متهمان اصلی این قضیه بود به حبس طویل، واکنش های را در پی داشت مگر اعتراض فعالان جامعه مدنی ، سازمان های حقوق بشر ، خانواده مقتول … به جای نه رسید و از محکمه سومی متهمان این قضیه اصلاً حرفی شنیده نشده است.
برخی از فعالان جامعه مدنی از احتمال بسته شدن پرونده این قضیه ابراز نگرانی کرده اند و خانواده فرخنده نیز گفته اند که حکومت نتوانسته تا عدالت را به گونه یی واقعی دراین خصوص تامین کند.
خانواده فرخنده میگویند که آنها درپی انتقام نیستند مگر درپی عدالت هستند سخنگوی لوی څارنوالی میگوید که دوسیه های نسبتی بعضی از متهمان این قضیه تکمیل شده و به ستره محکمه ارسال گردیده و دوسیه های شماری دیگری از آنها در حال نهایی شدن است.
فعالان جامعه مدنی از گفته های سخنگوی لوی څارنوالی به این نتیجه رسیده اند که چگونگی تامین عدالت درکشور هنوز هم یک روند دلگیر کننده دارند و هنوزهم رسیدن به آخر پرونده فرخنده کارساده یی نیست .
به هر ترتیب ، آنچه بر فرخنده گذشت ، شنیع ترین و نادر ترین قضیه جنایی درافغانستان است که حکومت و دستگاه قضایی و نهادهای عدلی وامنیتی این کشور را به چالش کشیده و تنها تامین عدالت و رسیدگی کامل به این پرونده میتواند قناعت مردم را فراهم سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا