گزارش ها

گروه جهانی بحران : جناح های درگیر در افغانستان از جنگ خسته اند

کابل  باختر   ۳۰  سرطان
گروۀ جهانی بحران، می‌گوید که آتش‌بس چند روزه میان طالبان و حکومت، نشان داد که رهبران هر دوطرف بر نیروی شان ادارۀ قابل ملاحظه‌یی دارند.
گروۀ جهانی بحران در تازه‌ترین گزارشش که روز پنج‌شنبه  نشر شد، می‌گوید که زمان آن رسیده است تا جنگ افغانستان به پایان برسد و طرف‌های درگیر جنگ به یک توافق برسند.
در این گزارش، آمده است که آتش بس در روزهای عید نشان داد که شهروندان افغانستان مشمول فرماندهان نیروهای دولتی و فرماندهان طالبان از جنگ خسته شده اند.
گروه جهانی، می‌گوید که این گزارش را در سفر به سه ولایت در غرب، جنوب و پایتخت و در گفت وگو با شماری از مقام‌های حکومت افغانستان، شهروندان این کشور و گروه طالبان ان هم در جریان اتش بس سه روزه تهیه کرده است.
این گروه در این گزارشش صفحه یی پیشنهاد مشخص را به طرف‌های دخیل در جنگ افغانستان ارائه داشته است  پیشنهاد نخست، گروه جهانی بحران از ایالات متحده به امریکا  است که با رهبری گروه طالبان راه‌های گفت وگوهای رسمی را دریابد و نمایندۀ با صلاحیتی را برای گفت وگو با این گروه، حکومت افغانستان و بازیگران منطقه‌‎یی تعیین کند.
در این گزارش آمده است که ایالات متحده امریکا گزینه بیرون شدن نیروهای امریکایی و دیگر نیروهای خارجی را از افغانستان نیز روی میز گفت وگوها بگذارد.
پیشنهاد دوم گروۀ بحران به طالبان این است تا این گروه گفت وگوها را با حکومت افغانستان بپذیرد.
پیشنهاد سومی و آخرین گروه بحران هم این است که هر دوطرف به اعتمادسازی میان هم بپردازند، که این اعتمادسازی شامل آتش بس، مبادله زندانیان و رسانیدن خدمات با شفافیت کامل به بخش های زیر ادارۀ طالبان است.
در همین حال، شماری از آگاهان در افغانستان، هرچند راه‌های رسیدن به صلح در افغانستان را پیچیده و دشوار می‌دانند اما تأکید دارند که اگر خارجی‌ها به ویژه ایالات متحده در این روند گام‌های اساسی بردارد و افغانستان را کمک کند، سرانجام صلح در افغانستان تأمین خواهد شد.
گروه جهانی بحران، می‌گوید که بربنیاد برخی از گزارش‌ها پاکستان پذیرفته بود که در بدل کشتن ملا فضل الله از سوی امریکا بر طالبان فشار بیاوردتا این گروه تن به اتش بس با حکومت افغانستان دهد  اما حکومت افغانستان می‌گوید که انفاذ آتش بس از سوی طالبان ٬تصمیم خود این گروه بود.
در این گزارش آمده است که تصمیم آتش بس از سوی رده‌های بالای طالبان گرفته شده بود و حتا برخی از رهبران آنان به شمول فرمانده هان حقانی تااعلام این خبر در این باره آگاهی نداشتند. ختم ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا