گزارش ها

تفسیر برخبر: آگاهان سیاسی :ارتش پاکستان درصدد کوچاندن طالبان از پاکستان به این طرف خط دیورنداست

کابل باختر/ 16/ دلو
شماری از آگاهان افغان عملیات اخیر ارتش پاکستان را درمناطق قبائیلی، سیاست کوچاندن طالبان را از پاکستان به سوی افغانستن میدانند.
به گزارش آژانس باختر ، از هفت ماه به اینطرف ، ارتش پاکستان مصروف عملیات نظامی زیر نام ( ضرب 7) دروزیرستان شمالی است با آنکه عملیات ضرب 7 درمناطق مربوط به وزیرستان به هدف سرکوبی طالبان آغاز شد و تعهد درآن این بودکه طالبان یکسره کوبیده میشوند و در آن طالبان افغان و پاکستانی مطرح نیست مگر حالا حرف به گونه یی دیگر عرض اندام نموده است.
حرف های وجود دارد که میرساند ارتش پاکستان عملیات ضرب 7 را به گونه یی طراحی کرده که طالبان مسیر فرار شان را به سوی خط فرضی دیورند پیدا نمایند، یعنی به اینطرف خط فرارکنند . این درحالیست که از چند سال به اینطرف ارتش پاکستان بخش های از خاک افغانستان را در ولایت های کنر ، نورستان و ننگرهار زیر آتش توپخانه و حملات راکتی قرار داده بود. گفته میشد هدف از حملات آن بود  تا مناطق که زیر ضربات قرار میگرفتند از سکنه خالی و زمینه برای جاسازی افراد مسلح طالبان و گروه های مسلح دیگر مساعد شود و حالا در وجود عملیات جاری ارتش پاکستان این برنامه درحال تحقق یافتن است و شماری زیادی از طالبان به سوی افغانستان رخ کرده اند . درحالیکه مقامات افغانی تاکید داشته اند که باید تمامی عملیات های نظامی در ماورای خط دیورند درهماهنگی صورت گیرد تا از عبور و مرور تروریستان جلوگیری شود.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی از جمله آن آگاهان نظامی است که میگوید ارتش پاکستان با سازماندهی عملیات ضرب 7 در پی ماجرا های جدید است.
کوهستانی به این عقیده است که ارتش پاکستان میکوشد تا طالبان را قصداً به سوی افغانستان اعزام کند این یک سیاست جدیداست که ازسوی پاکستان اتخاذ شده که جداً به زیان افغانستان است. عملیات باید به هدف نابودی هراس افگنان انجام شود نه به هدف کوچاندن آنان از یک منطقه به منطقه دیگر .
صدیق ، صدیقی سخنگوی وزارت امورداخله نیز تاکید دارد که باید عملیات های تصفیوی ارتش پاکستان در ماورای خط دیورند در هماهنگی با جانب افغانستان انجام شود  و در آن ازجدیت کارگرفته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا