گزارش ها

معاون سرمنشی ملل متحد: خزانه دولت افغانستان تهی است

سخنگوی مالیه : طویل شدن روند انتخابات باعث بروز مشکلات اقتصادی شده است،مگر ما نگران  آینده نیستیم
کابل باختر 26 سنبله
سازمان ملل متحد نگران تهی شدن خزانه دولت افغانستان است .
به گزارش آژانس باختر اخیراً یک دیپلومات سازمان ملل متحد درکابل گفت: افغانستان به مشکل بزرگ اقتصادی مواجه است.
گفته های مارک داون معاون ویژۀ سازمان ملل متحد درست در زمانی  صورت میگیرد که بن بست در انتخابات نشکسته وتوافق صورت نگرفته  است، طویل شدن معضله فعلی، افغانستان را دچار مشکلات جدی کرده است.
مارک داون معاون ویژه  سازمان ملل متحد درکابل ابراز نگرانی کرد که یکی ازمشکلات اقتصادی، خلای پول نقد درخزانه حکومت افغانستان است حکومت افغانستان درحال حاضر پول نقد درخزانه خود ندارد.
وی باابراز  نگرانی تاکید دارد که این مشکل  باید توسط جامعه  جهانی آن هم  درمدت زمان  کوتاه حل شود.
نماینده ملل متحد برای حل این مشکل پیشنهاد میکند که عواید حکومت افغانستان افزایش یابد .
وی همچنان  اشاره کرد وگفت که رشداقتصادی افغانستان  بستگی  به معادن این کشور دارد ونیاز است که معادن افغانستان  به بهره برداری  سپرده شود که با استخراج معادن افغانستان  گراف فقر به شدت کاهش خواهد یافت.
قادر جیلانی  سخنگوی وزارت مالیه دررابطه به گفته های این دیپلومات ملل متحد  به خبرنگار آژانس باختر گفت: طولانی شدن روند انتخابات تاثیرات منفی خود را دارد و  چالش های  دیگر در اوضاع اقتصادی کشور، در آمد های ملی را کاهش داد.
همچنان  کاهش عواید گمرگات و سکتورخصوصی یک نوع رکود اقتصادی را در کشور باعث شد ، واردات کاهش یافته که این همه عواملی است که مشکلات مالی را به میان آورد وبربودجه عادی که ازعواید داخلی  تمویل  میشود تاثیر منفی گذاشته وکاهش پول فزیکی نقد درخزانه حکومت  میتواند  بخشی ازاین مشکلات باشد .
جیلانی  اضافه کرد که ما مصارف را کم ساخته ایم تا بتوانیم درحصه پرداخت معاشات وحقوق کارمندان دولت به مشکل مواجه نشویم که تا فعلأ،  شش ماه سال روان معاشات  مامورین به وقت وزمان اش  پرداخته  شده است.
اگر روندانتخابات به درازا بکشد عواید کم می شود واگر کمک های  جامعه جهانی  به ما نرسد به کسر بودجه انکشافی  مواجه خواهیم شد.
درصورت که انتخابات به نتیجه برسد جلو مشکلات گرفته می شود سرمایه دار سرمایه گذاری می کند، خرید وفروش  زیاد می شود دراین حالت عواید  دولت زیاد شده وفرصت های کاری  پیدا می شود.
وی اضافه کرد، تشویش مردم  زیاد بود که درسال 2014 افغانستان توان پرداخت مصارف عادی را نخواهد داشت وبه بحران اقتصادی روبرو خواهد شد، در حالیکه تا فعلاً  ما به کدام  بحران  مواجه نشده ایم .
درست است که با به طول کشیدن انتخابات  که ما توقع این را نداشتیم ، مشکلات درهرحصه تاثیر خود را داشته  بر واردات ،صادرات و نرخ مواد اولیه  اثر گذاشته  است .
او هشدار میدهد اگر کمک  های جامعه جهانی  کم شود درعواید ما کاهش  نیز پیدا می شود.
این گفته  ها درحالی  بیان میشود که روند انتخابات طویل گردید.
طویل  شدن این روند باعث  بروز پارۀ از مشکلات گردیده است.
وزیر مالیه گفته  که تاخیر در اعلام  نتایج انتخابات  ،کم از کم پنج ملیارد دالر براقتصاد افغانستان اثر سو گذاشته است .
فعالان جامعه مدنی نیز از  ادامۀ این وضعیت نگران اند ومردم ادامه  بحران انتخابات را باعث  کندی کار  در ادارات دولتی میدانند وده ها مشکل دیگر که باید به آن پرداخته شود.
به باور آگاهان امور ، سیاسیون ، فعالان جامعه مدنی ومردم عوام تنها تحمل وکنار  آمدن نامزدان وایجادحکومت وحدت ملی، می تواند پاسخ سریع وصریح به مشکلات موجود باشد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا