فرهنگ

ترمیم حوض و آب انبارهای تاریخی هرات

شهرهرات 15 میزان باختر
کار بازسازی ومرمت کاری تعدادی از حوض‌ها و آب انبارهای تاریخی هرات که با گذشت زمان تخریب ویا در حال فرسایش بودند از سوی مدیریت آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ آن ولایت تکمیل شد.
کار ترمیم این حوض‌ها از ابتدای سال جاری با نظارت کامل مدیریت آبدات تاریخی آغاز شد و اکنون به پایان رسید.
زلمی صفا آمر آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که حوض و آب ‌انبارهای تاریخی زمزم، پایان محله یا ملا یعقوب در مجموعه تاریخی کازرگاه شریف، حوض مستوفی یا دیوانچه، حوض محل باباحاجی، حوض مسجد محله باباحاجی، حوض بیت‌الامان، خواجه خلوتیان و برخی زیارت‌ها از جمله خواجه غلتان ولی، پارک باغ‌نو یا نمکدان در کازرگاه را از جمله پروژه‌های ختم شده یاد کرد.
گفته می‌شود که بیشتر این آب‌انبارها و حوض‌های تاریخی ولایت هرات مربوط به دوره تیموریان می باشد و تعداد دیگر یی از آنها از دوران آل کرت و دیگر نظام‌ها است.
از میان این حوض‌ها تنها از حوض زمزم تا به حال توسط ساکنین ماحول آن همانند گذشته استفاده می‌شود؛ اما سایر آنها در حال حاضر مورد استفاده نیست و تنها به عنوان ساحه تاریخی ترمیم و پابرجا است.
در گذشته از آب این آب‌انبارها و حوض‌ها برای نوشیدن و شستشو استفاده می‌شد که برخی از آنها برای توقف کاروان‌ها نیز جایی برای استراحت داشتند.
ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات برعلاوه تکمیل این پروژه‌ها برنامه‌های ترمیماتی دیگری نیز روی دست دارد که کار برخی از آنها جریان دارد و کار ترمیم تعدادی هم تا روزهای آینده آغاز خواهد شد.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا