جامعه

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد : وضعیت عودت کنندگان افغان قناعت بخش نیست

کابل باختر/ 24/ ثور
کمیشنر عالی سازمان ملل متحد درامورپناهند گان که ازافغانستان دیدار میکند کار های انجام شده برای مهاجرین و عودت کنند گان را ناکافی خواند.
آنتونیو گوترس که مصروف انجام یک سفر کاری ازافغاسنتان است، گفت: بازگشت کنندگان با انگیزه وعلاقه به کشورشان می آیند مگر کمک های انجام شده به آنها درسطح پائین است و آنها توانسته روزگارمناسب درکشور شان پیدا نمایند.
وی نبود مسکن ، اشتغال ، عدم دسترسی به خدمات صحی و آموزشی و فقر اقتصادی را مشکلات دانست که عودت کنندگان با آن رو برواند.
او میگوید که افغانستان با آنکه زیادترین مهاجرین را درسطح جهان دارد مگربازگشت حدود پنج ملیون مهاجر به افغاسنتان ، بزرگترین رقم بازگشت کنندگان به یک کشور است که افغانستان آن را تجربه میکند.
دولت افغانستان و سازمان ملل متحد استراتیژی جدیدی را طرح کرده که بخش عمدۀ آن جذب این افراد به زندگی عادی است.
انتو نیو گوترس میگوید که این استراتیژی نیاز به کمک مالی دارد و او میخواهد به عنوان نمایندۀ سازمان ملل متحد در خصوص مهاجرین به کشور های خلیج برود تاکمک آنان را دراین خصوص جلب کند و همچنان از سایر اعضای خانواده جامعه جهانی در این راستا کمک خواسته خواهد شد.
باید گفت که افغانستان درسطح دنیا بلندترین ارقام مهاجرت را دارد با آنکه درجریان اضافه از یک دهه گذشته پنج ملیون وششصد هزار نفر به کشور بازگشته اند ولی حالا هم حدود پنج ملیون افغان درایران و پاکستان به عنوان مهاجر بسر میبرند که روزگاری خوبی ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا