صحت

مانع تطبیق واکسین فلج کودکان درکشور نشوید

کابل /۲۳عقرب/ باختر
درسرزمین من و تو تنها جنگ نیست که مصیبت می آفریند بل چیزهای دیگری هم است که خانواده ها را سال ها با رنج گرفتار می کند.
اگر عوامل این مصیبت ها ریشه یابی شود ،بازهم همه با جنگ گره می خورد.
مرد سالخورده و روز گاردیده  درارزگان چنان حیران و نگران است که حتی کارو بار بالای زمین و مزرعه را فراموش کرده است . غم بزرگ برتن استخوانی این مرد نا دار گرانی می کند و همیشه با خود درجنگ است ،که مگر راهی پیدا کند که براندوهی که سلامت فکری وروانی اش را ربوده است مرهم بگذارد.
فکر بیهوده و آرزوی  ییکه هرگز برآورده نخواهد شد، زیرا دخترک پنج ساله اش را مرض فلج کودکان تاکه زنده است فلج کرده است . او گفت: ((کاش دخترنمی بود)) ، این مرد تنها نیست که بارچنین درد استخوان سوز را تحمل می کند درسال های اخیر ۲۰واقعه تازه فلج کودکان درکشور ثبت شده است، یعنی بیست خانواده ، بیست پدرو مادر این مصیبت را تحمل می کنند.
پیشینه مبارزه با این مرض
ابتکار مبارزه با فلج کودکان نزدیک به دو دهه پیش درسطح جهانی روی دست گرفته شد و میلیون ها کودک درجهان از فلج دایمی محافظت شدند . بربنیاد همین پیکاربود که شمار کشورهایی که  در آن مرض فلج کودکان وجود داشت ۱۲۳ کشور تا سال ۱۹۱۸بود مگر این رقم درسال ۲۰۱۳ به چند کشور انگشت شمار کاهش یافت و دست آورد آخر این که از چند سال به این طرف درکشور پهناور و پرنفوس هندوستان این مرض ریشه کن شده است.
وضعیت درافغانستان چگونه بود؟
درشصت و مین مجمع صحی جهان در ۲۰۱۲ باردیگر موضوع مبارزه فلج کودکان درمحراق توجه قرار گرفت و طرح برنامه اضطراری برای مبارزه با این مرض درکشورهای چون افغانستان ،نایجیریا و پاکستان  مورد توجه قرارگرفت.
حامدکرزی سابق رییس جمهوری اسلامی افغانستان در سپتمبر ۲۰۱۲برنامه اضطراری افغانستان در مورد امحای فلج کودکان را امضا کرد و این موضوع از یک برنامه دارای اولویت به عنوان برنامه ملی مبدل شد . بربنیاد اسناد منتشر شده از جانب وزارت صحت عامه درسال ۲۰۱۱ در افغانستان ۸۰ واقعه پولیو تایید شده بود که این رقم درسال ۲۰۱۲ به ۳۷ واقعه کاهش یافت .
درحال حاضر درکجا قرارداریم؟
متکی به اسناد و گزارش هایی که ازطریق وزارت صحت عامه منتشر شده است درسال های اخیر این مرض قوس صعودی درکشور داشته است. متکی به این اسناد درسالهای آخیر میزان واقعات مثبت فلج کودکان تا سال2019  به ۲۰ واقعه رسیده است . این  موضوع می رساند که اگر تلاش صورت نگیرد افغانستان دراین مورد به سال قبل از تطبیق برنامه ملی مبارزه به فلج کودکان بر خواهد گشت.
داکتر فیروزالدین فیروز وزیرصحت عامه در۲۰عقرب سالروان درمراسم آغاز دور خزانی تطبیق واکسین فلج کودکان باراین مسوولیت را به دوش مخالفان مسلح انداخت و گفت که مخالفان باعث شده اند که واقعات فلج کودکان درکشور قوس صعودی پیدا کند به باور وی مخالفان درمناطقی که تسلط دارند مانع تطبیق واکسین فلج بالای کودکان می شوند.
این تنها وزیرصحت عامه نیست که چنین استدلال می کند ،میراجان راسخ مسوول ارتباطات برنامه محو پولیو وزارت صحت عامه می گوید که مخالفان مسلح با ایجادموانع دربرابر کارزار تطبیق واکسین فلج کودکان باعث ایجاد این فاجعه شده اند.
بامراجعه به گزارش ها دیده می شود که واقعات مثبت فلج کودکان در کنر ،ارزگان ،ننگرهار و قندهار تثبیت شده است .
علمای دین بارها تاکید کرده اند که ممانعت دربرابر کارکنان صحی  موظف به تطبیق واکسین فلج کودکان ، گناه بزرگ است .
کارشناسان مدعی اند که فلج کودکان از جمله امراض خطرناک دوران کودکی  است . این بیماری از سبب سرایت ویروس فلج به وجود می اید .این ویروس که داخل خون شد به دستگاه عصبی حمله می کندو باعث فلج کودکان می شود.
پروفیسور محمد عارف حسین زاده موظف در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی با توضیحات فوق گفت که برای نجات دایمی کودکان ازخطرمرگ و فلج شدن باید همه  کودکان واکسین شوند.
کرامت الله صدیق ازیک تن از عالمان کشور دراین مورد گفت که درمورد تطبیق واکسین بالای کودکان هیچ ممانعت دردین اسلام وجود ندارد و نظربه  تداوی بهتراست .
با آنکه علمای کرام پیوسته به این موضوع تاکید کرده اند و از مخالفان  خواسته اند که مانع کار واکسین کنندگان نشوند ولی تاهنوز این مشکل وجود دارد.
به هرحال سعدی که سال گذشته لیسه را به پایان رسانده است ،به عنوان یک شهروند از مخالفان خواست که بگذارند کودکان واکسین شوند ودربرابر این مرض بدون علاج وقایه شوند.
مردم پیوسته می پرسند ، چرا آنانی که خود را مدافعان دین می دانند چنین می کنند . براساس ارشادات دین مقدس اسلام  نجات زندگی یک انسان به مثابه نجات تمام بشریت است پس چرا مخالفان چنین می کنند. ونمی گذارند که کودکان از مرگ و یا فلج دایمی نجات پیدا بکنند.
آنان باید درعملکرد شان در قبال این موضوغ تجدید نظر کنند و مانع تطبیق واکسین نشوند.  مومنه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا