اخبارجهان

آمریکا در مقابل چین ناتوان است

کابل، ۲۸ جوزا، باختر
روزنامه آمریکایی نیویورک پست در گزارشی با اشاره به فعالیت های چین در منطقه هند آرام برای تسلط بر این منطقه، نوشت، واشنگتن در مقابل بیجینگ ناتوان است.
آژانس باختربه نقل از آژانس خبری ایرنا، این روزنامه امروز شنبه در تفسیر فعالیت های چین با این ادعا آغاز کرد که هدف سیاست خارجی حزب کمونیست چین نه تنها تسلط بر آب های هند آرام برای تسخیر تایوان بلکه تغییر اقیانوس هند به دریاچه بیجینگ است.
نیویورک پست با اشاره به اینکه جو بایدن رییس جمهور آمریکا فقدان کامل استراتیژی در آسیا دارد، به صورت کنایه آمیز نوشت که بایدن حتی این روزها نمی تواند آسیا را بر روی نقشه پیدا کند و چین به راحتی می تواند به اهداف خود دست یابد.
این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است که از اواسط دهه ۱۹۹۰، بیجینگ به آرامی اما به طور پیوسته تلاش کرده تا بر آب های اطراف تایوان، جنوب و حتی دریا های چین شرقی تسلط یابد.
روزنامه درباره قدرت دریایی روز افزون چین نوشت: چین در حال تقویت قدرت نظامی برای اعمال نفوذ در این مناطق است و به طور خاص، سومین کشتی طیاره بر آن شروع به کار کرده است که دست کم دو تا سه کشتی دیگر در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. نیروی دریایی چین اکنون بزرگ ‌ترین نیروی دریایی جهان است و از آمریکا پیشی می‌ گیرد.
نیویورک پست همچنین در مورد پیشینه اقدامات آمریکا در تقابل با چین افزود: یک دهه پیش آمریکا جلوی چین می ایستاد و بایدن بخشی از این تلاش بود. آن زمان وی معاون رییس جمهوری و به شدت درگیر سیاست موسوم به آسیا محوری بود. تفکر در آن زمان این بود که اروپا می‌ تواند روسیه را مدیریت کند و آمریکا باید چین در حال ظهور را که تهدید بزرگ ‌تری است مهار نماید.
چین هزینه‌ های نظامی را به‌ طور چشمگیری افزایش داد تا اطمینان حاصل کند که می‌ تواند بر آسیا تسلط یابد. بیجینگ دارای سیستم مجهز از جنگنده‌ های رادارگریز جدید وراکت های است که می‌ توانند کشتی‌های جنگی آمریکا را از فاصله ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتری غرق کنند. این کشور طیاره های بدون سرنشین پیشرفته دارد که می‌ تواند به سرزمین آمریکا ضربه بزند.
نیویورک پست در نتیجه گزارش خود نوشت: ایالات متحده خود را در موقعیت وحشتناکی در آسیا می بیند و چین به پیشرفت روزافزون تجهیزات نظامی ادامه می‌ دهد. قدرت نظامی چین اکنون بزرگترین دشمنی است که آمریکا از زمان اتحاد جماهیر شوروی با آن روبرو بوده است.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا