سیاست

انتخابات به خاطر گزینش هیئت اداری در ولسی جرگه برگزار شد

 

کابل 19حوت1391

ولسی جرگه، در نخستین جلسۀ عمومی سال سوم تقنینی به خاطر گزینش هیئت اداری مجلس، رأی گیری برگزار كرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي ولسي جرگه به آژانس باختر، در جلسۀ عمومی ولسی جرگه که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی برگزار شد، رئیس ولسی جرگه ابتداء، روز جهانی زن را به تمام زنان تبریک گفته، از ارگان های مسئول خواست تا جهت احقاق حقوق حقۀ زنان مطابق احکام دین مبین اسلام گام های مؤثر بردارند.

ابراهیمی، خاطرنشان ساخت که زنان افغانستان دردهای فراوان را متحمل شده اند و رسیده گی و اعادۀ حقوق زنان، آنچه صراحتا در دین مقدس اسلام آمده است، وظیفۀ هر فرد می باشد.

این نخستین جلسۀ عمومی ولسی جرگه پس از تعطیلات زمستانی شورای ملی می باشد که تعیین اعضای هیئت اداری به شمول پست های نیابت اول، نیابت دوم، منشی و نایب منشی در آغاز اجلاس سالانه صورت می گیرد.

مطابق مادۀ 87 قانون اساسی و مادۀ نهم اصول وظایف داخلی ولسی جرگه، نامزدهای پست های مورد نظر، برای احراز این پست ها اعلام آمادگی نمودند که عبدالظاهر قدیر و میرویس یاسینی در پست نیابت اول، نعمت الله غفاری، احمد شاه رمضان، اسدالله سعادتی و امان الله پیمان در پست نیابت دوم، عبدالقادر قلاتوال و عبدالستار خواصی در پست منشی و جنرال نظیفه ذکی، محمد فرهاد عظیمی و داکتر نیلوفر ابراهیمی در پست نایب منشی خودشان را نامزد نمودند.

نامزدهای عضویت هیئت اداری ولسی جرگه هرکدام، برنامه های کاری شان را ارائه نموده، در بیانیه های شان بر دفاع از حیثیت ولسی جرگه و تطبیق قانون اساسی و اصول وظایف داخلی ولسی جرگه تأکید ورزیدند.

آنان، تقویت وحدت ملی، حمایت جدی از مصوبه های ولسی جرگه و حفظ منزلت و جایگاه قانونی ولسی جرگه را از اولویت های کاری شان برشمردند و یگانه راه بیرون رفت از مشکلات کنونی را وحدت ملی و وحدت عمل دانستند.

پس از ختم بیانیه های نامزد ها، اعضای ولسی جرگه به پای صندوق های رأی رفتند که در پست نیابت اول میرویس یاسینی با گرفتن 99 رأی تأیید و عبدالظاهر قدیر با گرفتن 90 رأی تأیید هیچکدام نتوانستند آرای پنجاه فیصد جمع یک رأی را برای احراز این پست به دست آورند و از نامزدي دوباره حذف شدند.

در همین حال، در پست نیابت دوم، نعمت الله غفاری با گرفتن 70 رأی تأیید، امان الله پیمان با به دست آوردن شصت و یک رأی تأیید، احمدشاه رمضان با بیست و هفت رأی تأیید و اسدالله سعادتی با به دست آوردن سی و پنج رأی تأیید هیچ یک نتوانستند آراء پنجاه فیصد به علاوه یک را از آن خود کنند که نعمت الله غفاری و امان الله پیمان با گرفتن آرای بیشتر به دور دوم انتخابات، راه یافتند.

در پست منشی ولسی جرگه، عبدالستار خواصی با گرفتن یک صد و یک رأی تأیید و عبدالقادر قلاتوال با به دست آوردن هشتاد رأی تأیید بازهم هیچکدام موفق به کسب آراء پنجاه فیصد به علاوۀ یک نشدند و از دور دوم انتخابات حذف شدند.

از سوی دیگر در پست نیابت منشی ولسی جرگه، نیلوفر ابراهیمی با به دست آوردن شصت و پنج رأی تأیید، نظیفه ذکی با گرفتن سی و پنج رأی تأیید و محمد فرهاد عظیمی با کسب هشتاد و یک رأی تأیید، هیچکدام آرای پنجاه فیصد به اضافۀ یک را به دست آورده نتوانستند و محمد فرهاد عظیمی و نیلوفر ابراهیمی که آرای بلندتر داشتند، به دور دوم انتخابات راه یافتند.

پس از ختم شمارش آراء، رئیس ولسی جرگه اعلام نمود که انتخابات میان دو نامزد پست نیابت دوم و دو  نامزد پست نیابت منشی ولسی جرگه و نیز انتخابات برای گزینش نامزدهای جدید پست های نیابت اول و منشی ولسی جرگه فردا برگزار می گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا