اقتصاد

وزارت معادن برای جلوگیری از تلفات انسانی در معادن ذغال سنگ سمنگان تدابیر لازم را اتخاذ میکند

ایبک باختر 18 ثور
دالان های معادن ذغال سنگ ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان که احتمال انفجار و منهدم شدن آنها متصور باشد از سوی وزارت معادن کشور مسدود میگردند.
بر اثر انفجار و آتش سوزی هفته گذشته که در معدن ذغال سنگ دهانه تور ولسوالی دره صوف بالا رخ داد ، بیست وچهار معدن چی جان باختند وپنج معدن چی دیگر زخمی گردیدند.
وزارت معادن کشور میگوید، بعد از این استخراج در دالان های معادن که امکان انفجار وآتش سوزی و سقوط آن متصور باشد جلوگیری مینماید.
محمد رفیق صدیقی سخنگوی وزارت معادن کشور در ایبک مرکز سمنگان به آژانس باختر گفت، به همین منظور هیئتی تحت ریاست محمد اکبر بارکزی وزیر معادن و پطرولیم کشور و شمار دیگری  مسوولان مسلکی  آن وزارت به سمنگان آمده تا از نزدیک معادن را بررسی نمایند.
وی گفت: در این سفر ابتدا هیئت پیام همدردی وتسلیت رئیس جمهور و اعضای شورای وزیران وشخص وزیر معادن را برای خانواده های آسیب دیده دالان استخراج ذغال سنگ ابراز کرد و بعد به مردم  تفهیم خواهند نمود تا از  خطرات جانی را ببار می آورد خود داری گردد .
وی گفت: این بار وزارت معادن در مسدود نمودن دالان های استخراج جدید بوده و برای همیشه این دالان ها را مسدود میکند.
از سوی هم محمداکبر بارکزی وزیر معادن وپطرولیم که با خیرالله انوش والی سمنگان صحبت می نمود گفت، وزارت معادن برنامه های متعددی را روی دست گرفته است تا سطح آگاهی مردم را در ساحاتی که معادن وجود دارد پیرامون ارزش و اهمیت معادن را بلند برده تا آینده افراد و اشخاص محلی به شکل غیر مسلکی به استخراج دست نزند.
دراین نشست خیرالله انوش گفت: مردم  تقاضا دارند تا از عواید معادن یاد شده در انکشاف آن ولایت استفاده شود و نیز سرک ایبک دره صوف تا معادن ذغال سنگ قیرریزی گردد .
بعدأ وزیر معادن گفت: اخیرأ قانون معادن از سوی شورای ملی به تصویب رسیده که به اساس آن پنج درصد این معادن به طور امتیاز ازطریق  وزارت مالیه به ولایت سمنگان داده میشود تا مسوولان محلی به خاطر انکشاف ولایت استفاده کنند.
این در حالیست که آمریت تصدی ذغال سنگ شمال درسال گذشته درسمنگان ازدرک اخذ محصول دو معدن ذغال ولسوالی  دره صوف بالا بیش از یک میلیارد وششصد میلیون افغانی عاید بدست آورده بودند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا