گزارش ها

توافق با طالبان حرف آخربرای رسیدن به صلح در افغانستان بوده می تواند؟

کابل  باختر  ۴  سنبله
حافظ احمدالله برادر کوچک ملا هبت الله رهبر گروه طالبان به تاریخ ۲۵ اسد درانفجار یک بمب کار گذاری شده دریک مسجد درشمال کویته کشته شد.
شاخه ملا رسول که یک شاخه انشعابی از گروه طالبان است دراین حادثه ادعای مسوولیت کرد. مگرملا هبت الله سه انتحاری را به جان آنان به هرات فرستاد که از سوی افراد ملا رسول شناسایی و بازداشت شدند.
فردای آن در کابل٬یک انتحاری خود را در میان مهمانان یک محفل عروسی انفجار داد و اضافه از هشتاد نفر را کشت. در این حادثه داعش ادعا مسوولیت کرد.
در روز های اخیرشاخه های انشعابی طالبان در هرات٬ فراه وجا های دیگر با هم در گیری هایی داشته اند ودر کنر گروه داعش و طالبان با هم افتاده اند و به یک دیگر تلفات وارد کرده اند.
در هلمند قومندانان گروه طالبان حاضر نیستند تا عواید به دست آمده از فروش و قاچاق مواد مخدر را برای رهبری شان در پاکستان تحویل دهند آنان دلیل ساده دارند که جنگ را آنان می کنند مگر عاید را رهبری به دست می آورد.
در زابل٬ طالبان به دلیل اختلافی که خانواده ملا داد الله سابق مسوول نظامی طالبان٬ با ملا هبت االله دارند پیوستن به داعش را ترجیح می دهند تا کنار آمدن با ملا هبت اله را.
همه این گفته ها یک پیام ساده دارد( مشکل افغانستان در وجودملا هبت الله و گروه اوخلاصه نمی شود بل گروه های دیگری هم اند که می  توانند در آینده برای امنیت و ثبات افغانستان٬منطقه و فراتر ازآن چالش برانگیزباشند.)
این در حالیست که امریکا در مذاکراتش با طالبان ٬دل بسته یک صلح با گروه ملا هبت الله است و امیدوار است که بعد از توافق با این گروه به پر هزینه ترین جنگش خاتمه بدهد.
نمایندگان امریکا و طالبان از چند ماه به این طرف نه دور از مذاکرات نفس گیر راسپری کرده اند تا بتوانند به صلحی که در آن منافع هر دو طرف تامین شود برسند.
امریکا با حضور چهارده هزار عسکر درافغانستان٬ مصروف یک جنگ پر هزینه دراین کشور است که با نام مبارزه با هراس افگنی هژده سال قبل آغاز شد مگر تاکنون نتیجه نداده است٬دراین جنگ اضافه از ۲۴۰۰ عسکر امریکا کشته شده اند.
این کشور در مذاکرات خود با طالبان امید وار است که صلح با طالبان زمینه خروج عساکر امریکایی را از افغانستان مساعد می کند و بالاتر ازآن٬ افغانستان دیگر مکان گروه های هراس افگن نخواهد بود و دیگر این کشور تهدیدی برای امریکا نیست.
مگر در وجود چنددستگی در درون طالبان٬موجودیت داعش و فعالیت اضافه از بیست گروه هراس افگن در افغانستان رسیدن به صلح در افغانستان یک واقعیت خواهد بود یا یک رویا وتخیل باقی می ماند ؟
دولت افغانستان برشکل گیری یک اجماع ملی درکشور تاکید دارد تا روند صلح همه شمول شود و همه در آن خود را بیابند٬ سیاسیون افغان باور دارند که صلح از مسیر یک اجماع ملی جذاب و همگانی خواهد بود در آن ارزش های ملی و دستآورد های سال های پسین حفظ خواهد شد.
سفیر روسیه در کابل نیز از ادامه جنگ در افغانستان بعد از توافق احتمالی صلح در این کشور نگران است او می گوید که گزارش های در دست دارد که بخشی ازاعضای گروه طالبان  از توافق آن گروه با امریکا راضی نخواهند بود و آنان جنگ را از نام وآدرس دیگر دنبال خواهند کرد در کنار آن القاعده و داعش تهدید های جدی است که نباید فراموش شود.
در همین حال لیندسی گراهام یک سناتوربرجسته امریکایی گفته است که نمی شود به طالبان اعتماد کرد و این گروه همچنان رابطه خود را باالقاعده حفظ کرده است. و این نشان می دهد که طالبان به حرف شان ایستاده نخواهند بود.
زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا برای افغانستان که هیئت مذاکره کننده امریکا با طالبان را رهبری می کند خود گفته است که توافق امریکا با طالبان به معنای صلح در افغانستان نیست .
مجاهدین سابق در افغانستان که تجربه جنگ با طالبان را دارند تاکید دارند که صلح با طالبان نباید به عنوان امتیاز دهی برای آن گروه باشد بل با هدف اعاده ثبات در کشور با این گروه صحبت شود
در این میان اسماعیل خان یکتن از رهبران مجاهدین سابق می گوید٬ صلحی که در آن دیگران در حاشیه باشند این مساله را باید مدنظرداشت که مجاهدین سابق همه مسلح اند.
به همین ترتیب ایران٫هند و شمار دیگری از کشور ها که می گویند منافع امنیتی در افغانستان دارند مخالف سپردن کلی نظام در افغانستان به طالبان اند آنان تاکید دارند که طالبان می توانندبخشی از نظام در افغانستان باشند نه در کل.
پس در وجود چنین یک دیدگاه و موضع گیری ها٬ می توان گفت که توافق با یک دسته خاص طالبان ما را به  صلح خواهد رسانید؟
ملا عبدالمنان نیازی، که شاخه انشعابی طالبان در غرب افغانستان  را رهبری می کند می گوید«نه».
او به یک رسانه غربی گفته است (طالبانی که در قطر دفتر سیاسی دارند و گفت وگوها را با امریکا پیش می برند، "از همه جنگجویان طالبان نمایندگی نمی کنند.) تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا