گزارش ها

مبارزات انتخاباتی٬ روند که به قیمت جان ۹ نامزد تمام شد

کابل باختر 23 میزان
روند انتخابات پارلمانی در کشور که از شش میزان اغاز شد دور از مشکلات امنیتی نبود
گروه طالبان و قماش آنها داعشی ها به عنوان عمده ترین اخلال کنندگان این روند باقی ماندند  که در جریان این مبارزات تا کنون ۹ تن از نامزدان  انتخاباتی  کشته شده اند .
منابع امنیتی تائید کرده اند که از آغاز روند ثبت‌ نام رأی‌دهی برای انتخابات پارلمانی کشورتا کنون روند انتخاباتی، شاهد  38 رویداد تروریستی بوده که 469 قربانی برجای گذاشته که از اثر آن  156 جان باخته  و 313 دیگر زخمی گردیده است در میان کشته شده گان ۹ نامزد انتخابات شامل است. 
تازه ترین از این گونه رویداد ها ٬ حمله بر تجمع هواخواهان یک نامزد انتخاباتی در ولسوالي رستاق ولایت تخار است تروریستان اجتماع هواخواهان نظیفه یوسف بیگ را با کار گذاری مواد انفجاری در یک موتر سایکل هدف قرار دادند .
در این حادثه 15 نفر شهید و 35 زخمی نفر دیگر زخمی شدند و خانم یوسف بیک از این حادثه جان سالم بدر برد .
به دنبال رویداد تخار، در حمله مسلحانه بر یک کمپاین انتخاباتی در ولسوالی انجیل ولایت هرات، 2 غیرنظامی شهید و 2 تن دیگر زخمی شده‌اند.
قبل از آن تروریستان جوانترین نامزد انتخابات را در هلمند به شهادت رساندند.
صالح محمد اچکزی، نامزد انتخابات پارلمانی از ولایت هلمند بود که سه‌شنبه (17 میزان) در یک حمله انتحاری در مرکز این ولایت شهید شد. در این حمله انتحاری که بر کارزار انتخاباتی آقای اچکزی صورت گرفت، ۸ تن به شمول آقای اچکزی جان باخته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.
ناصر مبارز از جمله نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان از ولایت قندهار بود که شب‌هنگام مورد حمله مسلحه افراد ناشناس قرار گرفته و شهید شد.
جلال صالحی، نامزد انتخابات مجلس نمایندگان از کابل، در جریان یک عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی شکردره کابل جان باخت مر چگونگی قتل او با ابهاماتی باقی مانده است نزدیکان او ادعا میکنند که او را نیروهای امنیتی کشته اند
انور نیازی یکی دیگر از نامزدان تأیید شده انتخابات مجلس نمایندگان است که در انفجاریک ماین مقناطیسی در ساحه شیرپور شهر کابل جان باخت و چهار همراهش زخمی گردیدند.
به همین سان یک حمله‌کننده انتحاری در ولسوالی رودات ولایت ننگرهار، موتر حامل حاجی حیات‌خان، یک نامزد انتخاباتی و بزرگ قومی این ولایت را هدف قرار داد.
در این حمله انتحاری که گفته می‌شود حمله‌کننده سوار بر یک موترسایکل بود، حیات خان به همراه راننده و دو محافظش کشته شدند.
جسد حاجی داوود، یک تن از نامزدان احتمالی مجلس نمایندگان از حوزه ولایت غزنی در یکی از شفاخانه‌های شهر غزنی پیدا شد. حاجی داوود در جریان حمله طالبان بر شهر غزنی توسط این گروه ربوده شده و سپس به قتل رسیده است.
سید عبیدالله سادات، یکی دیگر از نامزدان احتمالی انتخابات پارلمانی از ولایت غزنی بود که در مربوطات شهر غزنی هدف تیراندازی قرار گرفت و شهید شد.
اوتار سینگ خالصه، یکی از چهره‌های بسیار فعال در میان سیک‌های افغانستان، در یک حمله انتحاری در ماه سرطان سال جاری خورشیدی در شهر جلال‌آباد جان باخت.
اوتار سینگ خالصه تنها نامزد سیک های افغانستان برای انتخابات پارلمانی سال جاری نیز بود که نامش در فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان منتشر شده بود. در این حمله انتحاری دست‌کم ۱۹ تن جان باخته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.
همچنان وقایع دیگر تروریستی هم اتفاق افتاد که باخت با نامزدان یاری کرد که جان اها را نجات مگر برای دیگران اسیب رساند
چهارشنبه، 18 میزان در نتیجه انفجار یک ماین جاسازی شده مقناطیسی در دفتر محمد انور باشلیق، نامزد انتخابات پارلمانی در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب، یک تن را زخمی شده است اما شخص باشلیق در دفتر کارش حضور نداشت
یک حمله انتحاری در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار، 21 تن را شهید ساخت و 40 را زخمی نمود حمله کننده هواخواهان یک نامزد انتخاباتی را اماج قرار داد مگر شخص مهمند در این اجتماع حضور نداشت. 
در انفجاری که در منزل عطاالله ساپی، نامزد انتخابات پارلمانی، در منطقۀ شرلو ولسوالی نرنگ ولایت کنر رخ داد سه تن از نردیکان او به شهادت رسیدند و حمله بمبی بر منرل عبدالعزیز آریایی ـ رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی خسارات مالی بر جا گذاشت.
ودر ماه اسد سال یک مهاجم انتحاری در نزدیکی ورودی دفتر کمیسیون مستقل انتخابات، پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی، خود را منفجر کرد.احتمالا او میخواست تا انانی را هدف قرار دهد که به طرفداری از انانی که نام شان از لست نهایی نامزدان حذف شده بود در برابر کمیسیون خیمه تحصن بر پا کرده بودند.
انچه گفته شد نشان میدهد که روند انتخابات از اغاز پروسه ثبث نام تا روند مبارزات انتخاباتی با چالش های جدی امنیتی مواجه بوده است چالش های همچنان پا برجاست وتا زمان برگذاری انتخابت در ۲۸ میزان میتواند جدی تر گردد .
به باور اگاهان سیاسی و از دید اگاهان امور امنیتی این چالش ها تنها در روند انتخابات نیست بل یک در برابر مردم افغانستان است تا حق خود ارادیت را از انها بگیرد دموکراسی را در جامعه انها نابود سازد تحرک وتوان و هویت ازاد بودن را در انها به هیچ مبدل سازد  انچه در شرایط و روز گاز موجود مطرح است مبازره میان هویت و جعل و هویت است ما برای  حفظ هویت خود مبارزه میکنیم  در حالیکه اجنبی ها برای نابودی هویت ما تلاش میکنند و با تاسف  طالبان ابرازی برای اجنبی ها اند.# صائم /  ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا