سیاست

وزیر امور خارجه با همتای ترکمنستانی اش دیدار کرد

کابل باختر 13 حوت
ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجه جمهوري اسلامی افغانستان که در رأس  یک هیئت آن  وزارت غرض انجام یک سفر رسمی عازم ترکمنستان گردیده است، دیروز با رشید مرادوف معاون رئیس شوراي وزیران و وزیر امور خارجه آنکشور در شهر عشق آباد ملاقات کرد.
به اساس معلومات دفتر سخنگو و ریاست اطلاعات عامه وزارت امور خارجه به آژانس باختر، در این ملاقات دو طرف پیرامون گسترش روابط دوستانه میان دو کشور،ایجاد راه ترانزیتی میان افغانستان و بحیره سیاه از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان، ایجاد راه ترانزیتی میان
افغانستان و قزاقستان از طریق ترکمنستان، انتقال انرژي از ترکمنستان به افغانستان و انتقال گاز از ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان (پروژه تاپی) بحث نمودند.
معاون رئیس شوراي وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان برادري و روابط دوستانه تاریخی میان دو کشور را بر شمرده اظهار داشت:
"دولت ها و مردمان این دو کشور طی قرون متمادي از مشترکات عمیق فرهنگی برخوردار بوده و به عنوان دو ملت دوست و برادر به طور مسالمت آمیز در کنار هم بسر برده اند.
روابط میان این دو کشور طی سالهاي اخیر بر اساس احترام و حمایت متقابل و حسن همجواري گسترش بیشتر یافته است. اشتراك نظر و صمیمیت میان رؤساي جمهور هردو کشور در تحکیم و تعمیق این روابط نقش به سزایی داشته است."
بالمقابل وزیر کشور با اظهار سپاس از میزبانی و استقبال گرم ترکمنستان از هیئت افغانی و با اشاره بر اهمیت روابط دوستانه با ترکمنستان به عنوان همسایه نیک جمهوري اسلامی افغانستان، گفت "دولت و مردم افغانستان از همجواري با ترکمنستان رضایت کامل داشته و خواهان گسترش روابط در عرصه هاي مختلف با این کشور اند. بدون شک، تشریک منافع میان دو کشور متضمن تحکیم هر چه بیشتر صلح و ثبات در منطقه بوده و از این طریق میتوان در فضاي آرام و مرفه در کنار هم بسر برد و من به عنوان وزیر امور خارجه جمهوري اسلامی افغانستان به ترکمنستان سفر نموده ام تا روي ایجاد راه ترانزیتی میان افغانستان و بحیره سیاه از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان و سایر فرصت ها براي تقویت روابط تجارتی و اقتصادي میان دو کشور با مقامات این کشور گفتگو نمایم که این امر خود باعث تشریک منافع میان دو کشور میگردد."
معاون رئیس شوراي وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان پیشنهاد وزیر امور خارجه جمهوري اسلامی افغانستان مبنی بر ایجاد راه ترانزیتی متذکره را به عنوان وسیله تشریک منافع و تقویت اعتماد میان دو کشور تأیید نموده پیشنهاد کرد که در آینده نزدیک یک کمیسیون دو جانبه ایجاد گردد تا در زمینه عملی شدن پروژه و  دست یافتن افغانستان به دهلیز
ترانزیتی بحیره سیاه اقدامات عملی را روي دست گیرد.
در ختم این ملاقات برنامه همکاري میان وزارت هاي امور خارجه جمهوري اسلامی افغانستان و ترکمنستان در زمینه مشورت هاي سیاسی توسط وزراي امور خارجه دو کشور امضاء گردید.
همچنان، وزیر امور خارجه کشور بعداً در اکادمی دیپلوماسی وزارت امور خارجه ترکمنستان سخنرانی نموده، پیرامون روابط دوستانه میان دو کشور و پیشرفت هاي افغانستان طی دوازده سال اخیر معلومات ارایه داشت.
وزیر امور خارجه در بخشی از این سخنرانی گفت"شما به عنوان دیپلومات هاي جوان، در آینده نزدیک در تصمیم گیري هاي سیاسی و شکل دهی روابط دیپلوماتیک کشور تان سهیم خواهید بود. بزرگترین وظیفه یک دیپلومات تشریک و گره زدن منافع کشورش با منافع سایر کشور ها است.  در جهانی که ما امروز زندگی میکنیم، نیاز داریم تا در یک فضاي صلح آمیز بسر بریم و تشریک منافع میان کشور ها از طریق روابط استوار بر بنیاد اعتماد، در ایجاد این فضا کمک میکند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا