گزارش ها

بزرگان قوم افریدی: از ظلم پاکستانی ها به ستوۀ آمده ایم

کابل 7 جوزا باختر

شماری از بزرگان قوم افریدی از ناامنی ها در مناطق شان در خیبر ایجنسی  گلا يه داشته و دولت پاکستان را متهم به بروز  ناامنی و ظلم بالای مردمان افریدی مینمایند.

به گزراش آژانس  باختر، بزرگان قومی هشت قبیله يي افریدی اخیرآ به ولایت ننگرهار آمده اند آنها ادعا دارند که ادامه ناامنی ها زنده گی را برای شان تنگ  ساخته ضمنآ دولت پاکستان از طرق  مختلف آنهاراتحت فشار قرارداده و برآنان ظلم میکند.

این  بزرگان  قومی، از مناطق تیرامیدان باره و جمرود نماینده گی میکنند آنها بایک گردهمایی  صلح آمیز در شهر  جلال آباد از پاکستان خواستند تا حقوق شهروندي آنان را احترام بگذارند.

 آنها تاکید میدارند که مشکل ناامنی و ظلم حکومت پاکستان تنها برآنها و قوم شان خلاصه نمیشود اقوام قبایل دیگر نیز مشکلات مشابه دارند و علاقه دارند به افغانستان بیایند و ميخواهند تامردم افغانستان ازآنها حمایت کنند.

 بزرگان افریدی همچنان گفته اند که گذشته گان آنان در گذشته در افغانستان تحصیل نموده اند دراینجا علم ودانش آموخته اند و برای ادامه زنده گی  شان حمایت معنوی شده اند درحالیکه  حلقه های مشخص در پاکستان در طول سالهای اخیر آنان را از  مردم افغانستان جدا ساخته اند وحالا آنها آمده اند تاحمایت مردم افغانستان را باردیگر با خود داشته باشند.

رئیس  ادارۀ قبایل ننگرهار با بزرگان قومی افریدی دیدار نموده و گفته است که آنها به گونهء شخصی  به ننگرهار آمده اند و مطالبات آنان رابه مقامات مربوط خواهد رسانید .

 گفته شده بزرگان قومی  افریدی بیشتر خواستار حمایت دولت افغانستان در بخش آموزش و پرورش اند.

آنها در حالی ادعا ظلم و ستم از سوی حکومت پاکستان را مطرح میسازند که مناطق قبایلی در پاکستان در پی یک  برنامهء از قبل طرح شده به پایگاه حلقه های تروریستی که از سوی آی، اس، آی حمایت  میشوند مبدل گردیده است موجودیت چنین شبکه  ها و حضور  طالبان خارجی و القاعده دراین مناطق، مناطق قبایلی را به مکان  ناامن و معاملات غیر قانونی چون خرید و فروش اسلحه ومواد مخدر تبدیل نموده و مناطق قبایلی در طول سی سال اخیر رشد اقتصادی و آموزشی نهایت ضعیف داشته که نسبت به سایر مناطق پاکستان بخصوص مناطق پنجاب قابل مقایسه نیست.

نظامیان پاکستانی که بیشتر از پنجابی ها شکل یافته است  در طول تاریخ کوتاه پاکستان کوشیده  اند تا مناطق قبایلی را به عنوان قبایل آزاد دور از برنامه های انکشافی خود نگهداشته و تنها خشونت و بی قانونی  را درآن رشد داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا