جامعه

کمیسیون مستقل حقوق بشر : خشونت علیه زنان درافغانستان گسترش یافته است

کابل باختر/ 20/ حوت
کمیسیون مستقل حقوق بشر میگوید که درسالروان خرشیدی چهارهزار وسه صدو چهل مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.
این کمیسیون میگوید که میزان مراجعه کسانی که از خشونت علیه خود شاکی هستند به دفتر مرکزی و دفتر های ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افزایش یافته است .
آمار ثبت شده خشونت علیه زنان نشان میدهد که چهار هزار و سه صد و چهل مورد خشونت علیه زنان صورت گرفته که یکهزار و چهارصدوبیست مورد آن که 7/32درصد کل را دربرمیگیرد ، خشونت های فزیکی ، 228 مود آن که 3/5 درصد میشود ، خشونت های جنسی ، 1317 مورد آن که 2/30 درصد میشود را خشونت های دولتی و لفظی ، 749 مورد آن که 3/17 درصد میشود را خشونت های اقتصادی و 626مورد که 4/14 درصدمیشود را سایر انواع خشونت تشکیل میدهد.
درسال 1396 – 13 مورد خشونت علیه زنان به قتل آنان منجر شده است دراین کمیسیون 85 مورد مجروحیت و 5 مورد قطع اعضای بدن نیز ثبت شده است.
برمبنای گزارش کمیسیون حقوق بشر یکی از بدترین نوع خشونت جسمی قتل زنان است که با توجیه های ناموسی همراه بوده است که بیشترین قتل زنان در ساحات های شمال ، جنوب و شرق کشور اتفاق افتاده است از مجموع 277 دوسیه قتل 136 مورد آن قتل های ناموسی بوده است و عاملین 142 پرونده از کشور فراری است .
براساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان رایج ترین و بیشترین خشونت علیه زنان در درون خانواده ها اتفاق افتاده و بیشترین میزان این خشونت ها ازسوی مردان صورت گرفته است.
مهم ترین عوامل خشونت موجودیت عرف و عنعنات ناپسند ، نبود امنیت ، ضعف حاکمیت قانون درولسوالی ها ولایات ، نبود برخورد قاطعانه با مجرمین ، ادامه دادن فرهنگ معافیت از مجازات ، فساد اداری و سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی ، دخالت افراد با نفوذ دررسیدگی به پرونده های خشونت ، دسترسی محدود زنان به دادگاه ها و محکمه ها ، موجودیت اسلحه نزد افراد غیر مسوول ، نبود حمایت از قربانیان خشونت ، بی سوادی و سطح پائین آگاهی است .  ختم/ شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا