اخباراقتصاد

طرح بودجۀ ملی سال مالی 1400 هجری خرشیدی به ولسی جرگه معرفی شد

 کابل/ ۱۷ قوس/ باختر

وزارت مالیه طرح بودجۀ ملی سال مالی 1400 هجری خرشیدی را جهت تصویب به ولسی جرگه معرفی کرد که یازده در صد بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش آژانس باختر، طرح بودجۀ ملی سال جدید مالی 452 میلیارد افغانی در نظر گرفته شده است که 295 میلیارد افغانی آن رابودجه عادی و 156 میلیارد افغانی آن را بودجه انکشافی، تشکیل می دهد.

عبدالحبیب ځدران معین مالی و بودجۀ وزارت مالیه هنگام معرفی بودجأ ملی سال جدید مالی  به نمایندگان مجلس گفت: از جمله بودجۀ انکشافی 87 میلیارد آن بودجۀ اختیاری و 69 میلیارد دیگر آن بودجه غیر اختیاری است که از طرف کشورهای کمک کننده در نظر گرفته شده‌است٬سند بودجه، بر اساس واقعیت‌ها، منابع دست داشته و اولویت‌های حکومت تنظیم شده است٬در این سند توجه بیشتر روی پروژه‌های انکشافی صورت گرفته است که نسبت به بودجۀ سال قبلی ، افزایش 11 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته او، حکومت در نظر دارد که از طریق سرمایه گذاری‌های موثر و تقویت سکتور خصوصی عواید داخلی را افزایش دهد.

ځدران گفت:سطح عواید داخلی برای سال 1400 هجری خرشیدی حدود 216.5 میلیارد افغانی پیش‌بینی شده است  که 48 درصد مجموع بودجۀ ملی را تمویل خواهد کرد. وزارت مالیه و تمام اداره ها مصمم‌اند که  از طریق سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک این هدف را به مراتب بالاتر ببرد.

در بودجۀ ملی به خاطر تامین توازن ولایتی 3 میلیارد افغانی اختصاص یافته است که این مبلغ برای تطبیق پروژه‌های کوچک و عام‌المنفعه که از سوی مردم پیشنهاد می‌شود به مصرف خواهد رسید. در سند بودجه تلاش شده است که  در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری شود که عواید ‌زا باشد و زمینه کار برای مردم فراهم شود.

در بودجۀ سال جدید مالی برای تکمیل پروژه های عمده زیر بنایی چون کمال خان، پاشدان و بند مچلغو وجه جداگانه در نظر گرفته شده است.

قرار است طرح بودجۀ ملی سال مالی جدید که از اول جدی سال جاری آغاز و تا اخیر قوس سال آینده هجری خرشیدی ادامه پیدا می کند از سوی کمیسیون بودجه و امور مالی ولسی جرگه بررسی خواهد شد و غرض تصمیم نهایی به مجلس عمومی ولسی جرگه ارائه خواهدشد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا