فرهنگ

آمادگی‌ها برای برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان هرات در ایران

شهرهرات/ ۹ میزان/ باختر
قرار است تا چند روز آینده نمایشگاه آثار خوش‌نویسی از سوی شماری از خوش‌نویسان هرات در ایران برگزار شود، در این نمایشگاه که تحت عنوان تجلی خط از هرات تا تهران برگزار می‌شود، ۷۰ اثر از اعضای زیبا‌قلم انجمن خوش‌نویسان هرات به نمایش گذاشته خواهد شد.
آثار کارشده خطوط مختلف از جمله کوفی، نسخ، ثلث، نستعلیق، شکسته نستعلیق، و دیگر انواع خطوط شامل می‌شود.
نمایشگاه خوشنویسی برای ده روز در ایران برگزار می‌شود که یک هفته در تهران و سه روز هم در مشهد دایر خواهد شد.
آریا روفیان رییس اطلاعات و فرهنگ هرات در دیدار با برخی از اعضای انجمن خوشنویسان هرات از برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و آن را یک اقدام نیک در راستای تبادل تجارب دوکشور در هنر خط می‌ نست.
روفیان در این دیدار گفت که پیش‌تر نیز با امضای برخی تفاهمنامه‌ها، تاکید شده بود که نمایشگاه‌های هنری خط و نقاشی هنرمندان افغانستان در ایران و در مقابل نمایش‌گاه‌های نیز آثار هنرمندان ایرانی در افغانستان دایر شود.
وی از خوش‌نویسانی که این نمایشگاه را در ایران برگزار می‌کنند خواست که از هنرمندان ایرانی بخواهند تا نمایشگاه‌هایی نیز در هرات برگزار کنند.
رییس این اداره همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده هنرمندان سینما و تیاتر افغانستان و ایران نیز بتوانند سفرهایی برای تبادل تجارب به ایران و افغانستان داشته باشند.
رییس اطلاعات و فرهنگ هرات نقش برگزاری این نمایشگاه‌ها را برای تبادل تجارب میان هنرمندان دو کشور و تعامل هنرخط با دیگر بخش‌های هنری بسیار موثر دانست و تاکید کرد که باید هنرمندان با فنون جدید روز آشنایی کسب کنند و در پرتو آن زمینه رشد اقتصادی و شغلی را برای خود و دولت فراهم کنند.
در عین حال نیک‌محمد مستمند غوری رئیس انجمن خوشنویسان هرات می‌گوید که آمادگی‌های زیادی برای این نمایشگاه گرفته شده است، وی این سفر را برای خوشنویسان هرات پرتجربه و با دست‌آورد می‌داند.
غوری اما هرات را تجلی‌گاه هنرهای مختلفه از جمله هنر خوش‌نویسی می‌داند که در زمان تیموریان با تاسیس مکتب بزرگ هنری در این ولایت استادان بزرگی چون میرعلی هروی، میرعلی تبریزی و سلطان‌علی مشهدی در این هنر تربیه شدند.
مستمند همچنین گفت که در حال حاضر در انجمن خوش‌نویسی هرات بیش از پنجاه نوع خط تحریر می‌شود که تقریبا تمامی انواع خطوط اسلامی را دربر می‌گیرد.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا