سیاست

جلسۀ نوبتی شورای وزیران برگزار شد

کابل 11 دلو باختر
جلسۀ نوبتی شورای وزیران امروز تحت ریاست دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان برگزار گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر ،در این جلسه، رئیس اجرائیه در صحبت‌های مقدماتی خویش با اشاره به برف‌باری‌های اخیر در کشور گفت: ضمن این‌که باران و برف برای مردم خبر خوش است؛ اما متأسفانه‌ تلفاتی نیز در پی داشته‌ است.
دکتور عبدالله عبدالله گفت که برای رسید‌گی به وضعیت آسیب‌ دیده‌های حوادث طبیعی، خواهان توجه جدی وزیر دولت در امور رسید‌گی به‌حوادث و تمامی نهادهای دولتی هستیم.
رئیس اجرائیه کشور افزود که در هفتۀ قبل فراخوان کمک‌های بشردوستانۀ ۵۵۰ میلیون دالری صورت گرفت؛ اما بر ‌اساس احصاییه و تخمین سازمان‌های بین‌المللی، به دلیل برگشت مهاجران به کشور، نیازمند آماده‌گی‌های بیش‌تر هستیم.
رییس اجرائیه کشور همچنان گفت که شرکت برشنا توافقنامه‌یی را با شرکت‌های هندی برای رسانیدن برق به ولایت‌های جنوبی به قیمت 55,6 میلیون دالر امضا کرده که از این برنامه استقبال می‌کنیم.
رئیس اجراییه کشور سپس دستور کار نشست شورای وزیران را برشمرد:
گزارش امنیت؛ ایجاد مرکز فرهنگی افغانستان در استان خراسان رضوی جمهوری اسلامی ایران؛ مصونیت غذایی و تغذیه به اساس تفاهم‌نامه بین دفتر ریاست اجراییه و سازمان خوراک و زراعت ملل متحد FAO، سازمان وجهی ملل متحد برای اطفال UNICEF و پروگرام غذایی جهان WF؛ گزارش نتایج بررسی از چگونگی ارتقای تدریجی تشکیل واحدهای جندر وزارت‌ها و ادارات دولتی؛ سند موقف وزارت امور زنان در قبال قانون منع خشونت علیه زنان در افغانستان؛ گزارش وزارت مالیه پیرامون فابریکات نساجی افغان؛ پیشنهاد وزارت صحت عامه مبنی براخذ مالیات ثابت از دکتوران؛ ارایۀ گزارش ادارۀ ملی رسید‌گی به‌حوادث پیرامون وضعیت برنامۀ ماین پاکی در افغانستان؛ پیشنهاد ولایت هرات مبنی براعمار یک ساختمان جهت نگهداری معتادین مواد مخدر و موضوعات متفرقه.
طبق دستور کار شورای وزیران، معاون وزارت دفاع درباره وضعیت امنیتی کشور گزارش داد.
وزیر دولت در امور رسید‌گی به حالت اضطرار، دربارۀ وضعیت بارند‌گی به ‌شورای وزیران گزارشی ارایه کرد. بر اساس گزارش وزیر دولت در امور رسید‌گی به حالت اضطرار،۱۱ ولایت تحت پوشش برف قرار دارد و در ولایت بدخشان به ویژه در پامیرها مردم در معرض خطر قرار داشتند که از طریق تاجکستان به‌ نیازمندان رسید‌گی صورت‌ گرفت.
بر اساس این گزارش، تعدادی از وسایط در بدخشان زیر برف کوچ شده ‌است. کوتل سالنگ به روی ترافیک باز است. در مناطق مرکزی برف‌باری شدید است؛ ولی گزارشی از تلفات وجود ندارد. کوتل حاجی‌گگ به رغم بارند‌گی فراوان باز است. در غور نیز به اثر بارند‌گی مشکلاتی ایجاد شده بود، ولی به کمک اردوی ملی رفع گردیده‌ است. 
بر اساس این گزارش، شمار تلفات حوادث ترافیکی و ریزش‌خانه‌ها به ۲۹ تن و زخمی‌ها به ۲۵ می‌رسد.
زابل نیز شاهد سیلاب‌هایی بوده است.
وزیر دولت در امور رسید‌گی به حالت اضطرار گفت: در هرجایی‌که حادثه‌یی اتفاق افتاده،‌ گروه‌های کمک رسید‌گی به حوادث به منطقه رسیده و کمک‌های لازم را به آسیب‌دید‌گان رسانیده‌اند. وزیر دولت در امور رسیدگی به‌حوادث، از همکاری‌های نهادهای دولتی و سازمان‌های بین‌المللی در رسید‌گی به آسیب‌دید‌گان خبر داد.
شورای وزیران به وزارت خارجه هدایت داد تا در همآهنگی با سفارت تاجکستان خواهان کمک و توجه کشور دوست تاجکستان در رسید‌گی به‌آسیب‌دید‌گان شوند.
همچنان، از نهادهای مسوول خواسته شد که به‌صورت جدی به‌بیجاشد‌گان ولایت‌های هلمند،‌ ارزگان و کندز رسیده‌گی صورت گیرد. 
وزیر فواید عامه در گزارش خود به شورای وزیران گفت: برخلاف تجربه‌های گذشته این وزارت پاک‌کاری تمام جاده‌ها را به وقت معین انجام داده ‌است.‌ او خواهان همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ در رسانیدن پیام‌ها به مردم گردید.
رییس اجراییه کشور از تلاش و زحمات وزارت دولت در امور رسیده‌گی به‌حوادث و همچنان وزارت فواید عامه قدردانی کرد و به وزارت اطلاعات و فرهنگ هدایت داد تا در رسانیدن پیام‌ها به‌موقع اقدام نمایند.
طبق دستور کار مجلس، وزارت خارجه دربارۀ گشایش مرکز فرهنگی افغانستان در مشهد و گشایش مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات گزارش داد و خواهان عملی‌شدن طرح پیشنهادی آن وزارت گردید. شورای وزیران با تأکید بر اهمیت ایجاد مراکز فرهنگی میان افغانستان و کشورهای همسایه هدایت داد تا مراکز فرهنگی دو کشور بعد از طی مراحل رسمی، تخصیص بودجه و امضای تفاهم‌نامه هم‌زمان افتتاح شوند.
طبق دستور کار مجلس، وزارت زراعت، آبیاری و مال‌داری، دربارۀ تفاهم‌نامۀ مصونیت غذایی میان حکومت افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی گزارش داد. وزیر زراعت از رییس اجراییه خواست تا رهبری این برنامه را به‌عهده گیرد و سکرتریت آن نیز در ریاست اجراییه ایجاد گردد.
پس از درخواست وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، شورای وزیران هدایت داد تا رهبری این برنامه را ریاست اجراییه به‌عهده گیرد و سکرتریت آن در همآهنگی با وزارت زراعت و ادارۀ ملی مبارزه با حوادث در ریاست اجراییه ایجاد گردد.
طبق دستور کار شورای وزیران، وزارت امور زنان دربارۀ نتایج بررسی از چگونگی ارتقای تدریجی تشکیل واحدهای جندر وزارت‌ها و ادارات دولتی و سند موقف وزارت امور زنان در زمینۀ قانون منع خشونت علیه زنان در افغانستان گزارش داد. شورای وزیران پیشنهاد وزارت امور زنان را در اصول تأیید کرد و به‌وزارت مالیه هدایت داد تا در تأمین بودجه همکاری نماید.
در ادامه، وزارت صحت عامه پیشنهاد خود را دربارۀ اخذ مالیات از داکتران و معایینه‌خانه‌های شخصی ارایه کرد. در این پیشنهاد آمده است که در گذشته نحوۀ پرداخت مالیات معایینه‌خانه‌های شخصی داکتران ثابت بود و داکتران بدون ضیاع وقت مالیات خود را می‌پرداختند. ولی در نظام حوزه‌یی جدید و قانون مالیات برعایدات، داکتران دارای معایینه‌خانه‌های شخصی دچار مشکل‌ شده‌اند. ضیاع وقت و مشخص نبودن در‌‌آمدها یکی از دشواری‌های عمدۀ نظام جدید مالیاتی ‌است. داکتران پیشنهاد کردند تا برای معایینه‌خانه‌های شخصی مالیۀ ثابت مشخص گردد.
شورای وزیران بعد از بحث و تبادل نظر فیصله نمود که پیشنهاد در اصل تایید است؛ کمیته‌یی متشکل از وزارت صحت‌عامه، وزارت مالیه، وزارت عدلیه و نمایندۀ اتحادیه داکتران قضیه را بررسی نمایند و راه حل پیشنهادی خود را به شورای وزیران جهت اتخاذ تصمیم نهایی ارایه بدارند.
طبق دستور کار مجلس، وزارت مالیه گزارش خود را پیرامون فابریکات سهامی نساجی افغان که متشکل از چهار شرکت نساجی گلبهار، کابل،‌ جبل‌السراج و پلخمری می‌شود به شورای وزیران ارایه کرد.
شورای وزیران بعد از بحث و ارزیابی فیصله نمود کمیته‌یی‌که از سوی شورای عالی اقتصادی برای بازنگری و ارزیابی تشکیل گردیده با حضور نماینده وزارت عدلیه و نماینده‌گان شرکت سهامی موضوع را پیگری نمایند.
در ادامۀ نشست شورای وزیران، حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه گفت که برخلاف فیصله‌ها و وعده‌های حکومت که تصامیم و اجراآت غیرمتمرکز می‌شود؛ اما اکنون حکومت به‌سوی تمرکزگرایی بیش‌تر در حرکت است. او گفت که شاید گزینۀ بهتر اعطای صلاحیت بیش‌تر به شرکت‌ها باشد.
طبق دستور کار مجلس، ادارۀ ملی رسیده‌گی به‌حوادث گزارش مفصلی پیرامون وضعیت برنامۀ ماین پاکی در افغانستان ارایه کرد. این اداره با توجه به اهمیت قضیه پلان پنج‌سالۀ خویش را در این زمینه ارایه کرد و از بی‌توجهی جامعۀ جهانی و حکومت افغانستان به بحث ماین پاکی شکایت کرد و خواهان رسیده‌گی به قضیه گردید.
شورای وزیران بعد از شنیدن گزارش و برنامۀ ‌کاری ادارۀ ملی رسید‌گی به‌حوادث، حمایت حکومت را از این برنامه اعلان کرد و بر تقویت نظام نظارتی تأکید ورزید. شورای وزیران برای هماهنگی هرچه بیشتر هدایت داد تا قضیه را کمیسیونی به اشتراک وزارت‌های مهاجرین و عودت‌کنند‎گان و اطلاعات و فرهنگ به بررسی بگیرند.
طبق برنامه، ارگان‌های محل طرح خود را درباره اعمار یک باب اپارتمان جهت نگهداری معتادین موادمخدر به شورای وزیران ارایه کرد. شورای وزیران طرح را مورد تصویب قرار داد و کمیته‌یی را به اشتراک وزارت مبارزه با موادمخدر، صحت‌ عامه،‌ وزارت داخله و وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان موظف ساخت تا طرح نهایی خود را به شورای وزیران گزارش دهند.
در بخش متفرقه، شورای وزیران وزارت امور خارجه را موظف ساخت تا وعده‌های جانب سعودی در سفر رییس اجراییه و وزرای کابینه به عربستان سعودی را تحت ریاست معاون دوم ریاست اجراییه دنبال کرده و نتایج آن را به شورای وزیران گزارش دهند.
در ادامه، رییس شرکت برشنا به شورای وزیران اطلاع داد که شرکت برق تاجکستان آماده است در ایام زمستان صادرات برق به افغانستان را افزایش دهد. رییس برشنا گفت که این اقدام می‌تواند میزان قطع برق در کابل را کاهش دهد.
در بخش اخیر، وزارت تجارت و صنایع دربارۀ پیش‌رفت‌های کاری با سازمان تجارت جهانی و گام‌هایی‌که در این زمینه برداشته شده است، به‌شورای وزیران گزارش داد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا