سیاست

آگاهان سیاسی : ادامۀ کمک های هند به افغانستان به یک مدیریت درست نیاز دارد

کابل باختر 7 ثور
رئیس جمهور محمد اشرف غنی دریک سفر رسمی مصروف دیدار از هند است .
رئیس جمهور دراین  سفر تلاش خواهد  کرد که همکاری  هند را  در بخش تجارت واقتصاد جلب نماید.
آگاهان سیاسی به این عقیده  اند که سفر رئیس جمهور افغانستان  به هند میتواند در روابط منطقه یی میان  هند و پاکستان توازن را برقرار نماید زیراحفظ ونگهداشت روابط با هند نیز برای افغانستان مهم وبا ارزش است .
هند از جمله کشور های مطرح  در بازسازی  افغانستان است .
به باور آگاهان امور ، ادامه کمک های  هند درافغانستان به مدیریت درست دولت افغانستان نیاز دارد تا با کمک های هند،  رقیبان هند را نیز وادار سازد تا از طریق رقابت سالم بتواند  درافغانستان روند  سرمایه گذاری شان را بیشتر  سازند .
مردم افغانستان از دوست سنتی  خو د هندوستان توقع های زیادی  دارند وانتظار میرود که سفر رئیس جمهور غنی به آنکشور  بتواند  توقع های مردم افغانستان را از هند برآورده سازد.
استاد مسعود کارشناس مسایل اقتصادی درصحبت به خبرنگارآژانس باخترگفت توقع مردم بخصوص دولت افغانستان از هند همین است تا هند به عنوان کشور دوست دیرینه به کمک  هایش به افغانستان  ادامه دهد و استاد مسعود افزود :  دراین اواخر هند نسبت به پاکستان  از محراق سیاست های خارجی  افغانستان  بدور واقع شده است  اما این   فرصت  میتواند دوستی دوکشور را بیشتر سازد زیرا هند یک کشور  صنعتی است  وبا افغانستان دوستی  تاریخی  دارد  ودولت  افغانستان بتواند  تا کمک های هند را در  بخش های  اقتصادی  وتقویت قوت های هوایی  کشور جلب کند.
به گفته مسعود ، مدیریت دولت افغانستان  میتواند  با جلب کمک های هند یک رقابت سالم  را نیز میان پاکستان  وهند بوجود بیاورد وبراساس گزارشها جنگ نیابتی پاکستان با هند  درافغانستان  به یک رقابت  سالم  تبدیل  شود تا کمک های اقتصادی  وروندسرمایه  گذاری شان درافغانستان گسترش یابد.
شهلا فرید استاد پوهنتون کابل نیز به این بارو است که دولت افغانستان  باید از لحاظ  سیاسی هند را نسبت به پاکستان ترجیع دهد زیرا  هند در افغانستان یک ثبات  سیاسی داشته  اما پاکستان  درمسایل  افغانستان  دوگانه عمل کرده است .
شهلا فرید افزود که مردم افغانستان ومردم هند  در طول  تاریخ مناسبات حسنه  داشته وهند درزمینه بورسیه ها ی تحصیلی  ، اقتصادی وسیاسی  درافغانستان فعال بوده اما دراین  اواخر  مناسبت سیاسی با هند  یک اندازه خدشدار شده و امیدوارم  که سفر رسمی رئیس جمهور بتواند روابط دوکشور  را بهتر سازد  وکمک های  هند را در عرصه های مختلف بخصوص تقویه وتجهیز نظامی برای  نهادهای امنیتی  کشور بیشتر  جلب کند.
به هر صورت این به سیاستمداران و زمامداران کشور مربوط است که چگونه از دو رقیب می توان سود جست بدون این که دیگری را رنجاند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا