جامعه

برای زنان بلخ آگاهی حقوقی داده میشود

مزارشریف / باختر/ 21/ سنبله

آگاهی حقوقی خانه به خانه برای زنان ولایت بلخ آغازشد.

ریاست امورزنان ولایت بلخ برنامه آگاهی حقوقی خانه را برای کاهش خشونت های خانواد گی ، ازدواج های اجباری و بلند رفتن سطح آگاهی حقوقی زنان درولایت بلخ آغاز کرده است.

رابعه مرادی رییس امورزنان ولایت بلخ به آژانس باخترگفت: زنان نیمی ازپیکر جامعه است و همیشه خشونت علیه این قشر صورت میگیرد . بناً این ریاست یک تیمی از زنان را آموزش داده تا درقریه ها خانه به خانه برای زنان آگاهی حقوقی بدهند ، درصورتی که این تیم مشکل یا خشونتی در خانواده ها ببینند درراستای این مشکل گام برمیدارند.

به گفته مرادی ، گروهی از زن ها درریاست امورزنان ورکشاپ های حقوقی را آموزش دیده اند که آن ها در قریه ها خانه به خانه رفته و بازن ها دیدار میکنند و مشکلات شان را جویا میشوند و برای آن ها آگاهی حقوقی میدهند  و زنان که مشکل داشته باشند برایشان مشوره میدهند اگر مشوره های آنان سودمند واقع نشود به ریاست امورزنان و یا به ولسوالی مراجعه میکنند.

مرادی اضافه کرد ، هرگاه سیستم آگاهی دهی حقوقی درتمامی ولسوالی ها افزایش یابد سطح آگاهی مردم بلند رفته و باعث کاهش ازدواج های اجباری و خشونت علیه زنان میگردد.

وی افزود : این برنامه تا حدی پیش رفته وجنبه عملی بخودگرفته و انشاء الله دوام خواهد کردو تلاش داریم تا این سیستم درتمامی ولسوالی ها عملی گردد . چنانچه که همین اکنون ازدواج های اجباری سی درصد کاهش یافته است .

 گفته میشودریاست امور زنان همواره سعی می ورزد تا حقوق اسلامی و قانونی زنان برایشان داده شود و این پروسه درنتیجه تازه ترین رویداد ها یعنی ازدواج اجباری یک دختر هشت ساله در بلخ آغاز شده زیرا این مسله خشم نهادهای حقوق بشر را درشمال برانگیخت .

شگوفه یکتن از زنان که با تطبیق این سیستم از حق میراث خود آگاهی پیدا نموده و به خاطر گرفتن حق خود به ریاست امور زنان آمده میگوید، من از قشلاق لنگر خانه اینجا آمده ام درآن جا رسم است که به زنان میراث نمی دهند ، وقتی یک دسته زنان به خانه ما آمدندکه شما حق میراث را دارید حالا به ریاست امورزنان آمده ام تا به من کمک و همکاری نمائید .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا