جهان

با وصف مخالفت هند، چین برای پاکستان بند آب می‌سازد

اسلام آباد/ وی او ای / ۲۷ سرطان/ باختر
پاکستان و متحد نزدیکش چین رسماً کار ساختن بند چند میلیارد دالری آب را در کشمیر زیر ادارۀ پاکستان آغاز کرده است و اعتراضات هند را نادیده گرفتند.
عمران خان، صدراعظم پاکستان روز چهارشنبه  با رهبران ارشد نظامی و سفیر چین در اسلام آباد از این منطقه بازدید کرد. مقامات پاکستانی این سفر عمران خان را یک "رویداد مهم تاریخی" خواندند.
این بند که با هزینۀ بیشتر از هشت میلیارد دالر ساخته می‌شود درسال ۲۰۲۸ به بهره برداری سپرده خواهد شد. پیش بینی می شود که این بند ۴۵۰۰ میگا وات برق ارزان تولید کند.
عمران خان گفت: "این سومین بند بزرگ پاکستان خواهد بود.
این بند با ارتفاع ۲۷۲ متر که در منطقه گلگیت بالتستان اعمار می‌شود، ظرفیت ذخیرۀ بیش از هشت میلیارد متر مکعب آب را  خواهد داشت. افزون بر ایجاد ۱۶ هزار شغل برای ساکنان محل، سیلاب را مهارمی کندو ۱.۲ میلیون جریب زمین زراعتی را نیز آبیاری خواهد کرد.
حدود ۷۰ در صد کار ساختمان این بند را یک شرکت دولتی چینی و ۳۰ در صد آنرا شرکت فرنتیر ورکس که بخش تجارتی اردوی پاکستان است، به عهده دارند.
هند که بیشتر کشمیر را اداره می‌کند و مانند پاکستان، ادعا تمام کشمیر را دارد، این پروژه را نقض حاکمیت ارضی خود اعلام کرده است. اما پاکستان و چین نگرانی های هند را بی جا خوانده اند و اصرار دارند که همکاری اقتصادی با هدف بهبود "رفاه مردم محلی" انجام شده است.
با این حال، اعمار این بند بخشی از پروژۀ دهلیز اقتصادی پاکستان-چین و برنامۀ بزرگ جهانی "یک کمربند یک راه است" که به ابتکار شی جینپینگ رییس جمهور چین راه اندازی شده است.
بیجینگ طی یک ماه گذشته دو توافقنامۀ جداگانه نیز با اسلام آباد برای سرمایه گذاری مستقیم تا چهار میلیارد دالر برای توسعه دو پروژه برق آبی در کشمیر امضا کرده است؛ این دو پروژه ظرفیت تولید ۱۸۰۰ میگاوات برق را خواهد داشت.
به گفته کارشناسان سرمایه گذاری چین در کشمیر، روابط هند را با پاکستان و چین، بیشتر از پیش خراب خواهد کرد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا