جهان

وزیر امور خارجه روسیه : هدف نشست مسکو جستجوی راه حل صلح آمیز افغانستان است

مسکو – صدای امریکا – 19 عقرب – باختر
نشست فارمت مسکو در مورد صلح افغانستان با حضور نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان، نمایندگان طالبان و نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی  میانه، چین، پاکستان، هند و ایران دیروز جمعه  در مسکو، پایتخت روسیه پایان یافت.
به گزارش آژانس باختر به نقل از صدای امریکا ، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آغاز این نشست گفت که هدف نشست فارمت مسکو، جستجوی راه حل مسالمت‌آمیز برای رسیدن افغانستان به صلح و مذاکرات بین الافغانی است.
لاوروف افزود که مردم افغانستان هر روز قربانی می‌دهند و جامعه جهانی نیز خواستار افغانستان با صلح و ثبات است.
به گفته او، حل مشکل افغانستان فقط از "راه سیاسی" ممکن است که تمام افغان‌ها در آن شامل باشند.  لاوروف ضمن تشکری از اشتراک هیأت شورای صلح و طالبان مسلح در این نشست، گفت "اشتراک شما در نشست امروز، برای ایجاد فضایی کمک می‌کند که زمینه تماس‌های مستقیم میان حکومت افغانستان، طالبان و نمایندگان گروه‌های اجتماعی و سیاسی افغانستان فراهم گردد".
شورای صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده که در نتیجه این نشست، زمینه مذاکرات مستقیم میان نمایندگان این شورا و طالبان فراهم شود؛ اما طالبان گفته بودند که نمایندگان آنان در این نشست، موقف این گروه را در مورد "پایان" حضور نیروهای خارجی در افغانستان بیان خواهند کرد و هیچ گفتگویی میان نمایندگان آنان و نمایندگان شورای صلح صورت نخواهد گرفت.
وزارت خارجه افغانستان در واکنش به برگزاری این نشست گفته است که این نشست، ادامه نشست‌های قبلی تحت نام فارمت مسکو که در آن‌ها، نمایندگان کشورهای مستقل با هم گفتگو می‌کردند و افغانستان نیز در آن اشتراک داشت، نیست و در این نشست  نمایندگان طالبان نیز دعوت شده اند.
وزارت امور خارجه افغانستان گفته که طالبان باید به گونۀ مستقیم با حکومت افغانستان گفتگو کنند.
این وزارت، تاکید کرده که نمایندگان شورای صلح به عنوان یک نهاد مستقل در این نشست اشتراک کرده اند و روی آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان، بحث خواهند کرد.
این نشست در حالی برگزار گردید که روز پنجشنبه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان، دومین دور سفر خویش را به افغانستان و کشورهای منطقه آغاز کرد.   فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا