جهان

آغاز حدس و گمان های برای جانشینی صدراعظم بر کنار شده پاکستان

اسلام آباد – منابع خبری بین المللی – ۷ اسد – باختر
نواز شریف، صدراعظم پاکستان به دنبال رای ستره محکمه  آنکشور از سمت خود کناره‌گیری کرده  و حدس و گمان ها در خصوص اینکه کدام یک از اعضای حزب حاکم پست صدارت را در اختیار خواهد گرفت ،‌آغاز شده است.
ستره محکمه پاکستان، در ارتباط با دوسیه اتهامی فساد، از نواز شریف، صدراعظم پاکستان سلب صلاحیت کرده است.
هنوز مشخص نیست چه کسی جانشین  شریف می‌شود. ولی  شهباز شریف ، وزیر اعلی ایالت پنجاب و برادر نواز شریف ، سردار ایاز صدیق ، رئيس مجلس ملی ، حسن اقبال ، وزیر انکشاف و پلانگذاری ،‌شاهد خاقان عباسی ، وزیر نفت و منابع طبیعی و مصدق ملک، سخنگوی صدارت احتمالاْاز گزینه های احراز پست صدارت  هستند.
رای این محکمه به دنبال تحقیقات در مورد اتهام‌های فساد که علیه شریف صورت گرفته، صادر شده است.
اتهام‌ها، مربوط به دست داشتن فرزندان  شریف در معاملات چند شرکت ثبت شده در خارج بوده است.
خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد اعجاز افضل خان، یکی از قضات ستره محکمه دیروز گفته است که  نواز شریف دیگر "حق ندارد خود را یک نماینده صادق مجلس بشمرد" و صدراعظم باقی بماند.
با رای دیوان عالی پاکستان، نواز شریف برای بار سوم نمی‌تواند دوره ۵ ساله کاری خود را به پایان برساند. نواز شریف دو بار دیگر در دهه ۹۰ میلادی صدراعظم پاکستان شد اما هر دوبار از مقامش عزل شد. اما حزب  شریف یعنی حزب مسلم لیگ، می‌تواند تا انتخابات بعدی که در سال ۲۰۱۸ انجام می گیرد در قدرت باقی بماند. رای محکمه عدم صلاحیت شخص  شریف را اعلام کرده است و در عمل پارلمان منحل نشده است.
پیشتر و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز اتفاقی مشابه برای حکومت وقت حزب مردم افتاد و آن هنگامی بود که یوسف رضا گیلانی به اهانت به  محکمه متهم شد و از مقامش کنار گذاشته شد، بدون آنکه پارلمان منحل شود و حزب حاکم راجه پرویز اشرف را به جای او معرفی کرد.
ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا