گزارش ها

تشدید جنگ نیابتی و تبلیغاتی امریکا و ایران در افغانستان

کابل / ۲  سنبله/ باختر
دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در تازه ترین اظهاراتش  تهدید کرده است اگر گزارش ها در مورد پرداخت پول برای کشتن عساکر امریکایی در افغانستان درست ثابت شود،امریکا انتقام سختی خواهد گرفت .
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ دو نالد ترامپ رییس جمهوری امریکا به گزارش اخیر شبکه تلویزیونی سی ان ان واکنش نشان داده است وهشدار داده است اگر گزارش ها در مورد پرداخت پول برای کشتن عساکر امریکایی در افغانستان درست ثابت شود امریکا انتقام سختی خواهد گرفت که همه حیران بمانند.
شبکه تلویزیونی (سی ان ان) گزارش داد ه است «استخبارات امریکا دریافته است که ایران نیز برای هدف قرار دادن نیروهای امریکایی در افغانستان  به طالبان پاداش پرداخته است.»
به اساس گزارش سی ان ان، سازمان های استخباراتی  آمریکا چگونگی شش حملۀ تروریستی را  که در سال گذشته در برابر عساکر امریکایی در افغانستان اتفاق افتاده است  بررسی کرده‌اند که حملۀ ،پیچیدۀ گروه طالبان به پایگاه نیروهای آمریکایی در بگرام نیز شامل آن است.
در گزارش سی ان ان به دست داشتن ایران در حمله ماه قوس در بگرام اشاره شده بود که مهاجمان در یک کلنیک صحی که  غیرفعال بود در نزدیکی این پایگاه سنگر گرفتند که در درگیری با مهاجمان دو غیرنظامی کشته شدند و ۷۰ تن دیگر به شمول چهار کارمند آمریکایی زخمی شدند.
سی ان ان واضح کرده است  که براساس اسناد وزارت دفاع آمریکا ،ایران برای انجام این حمله  به شبکه حقانی پول داده بود.
قبل  از این نیویارک تایمز روز نامه مشهور امریکایی در دو گزارش از قول مسوولان نهاد های استخباراتی آن کشور اتهام مشابه علیه روسیه را نیز مطرح کرده بود که روسیه آن را رد کرد  و ترامپ گفت که به این گزارش باور ندارد.
مگراین بار واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهور ی امریکا تند تر و روشن تر است او تهدید کرده است اگر این گزارش ها درست ثابت شود ما انتقام سختی خواهیم گرفت.
اتهام  پرداخت پول از سوی روسیه و حالا ایران برای طالبان برای کشتن عساکر امریکایی در افغانستان به یک دستآویز تبلیغاتی برای مخالفان ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مبدل شده است  و به همین بهانه ترامپ را  نشانه گرفته اند و او را به عدم قاطعیت در حفظ جان امریکایان در بیرون از آنکشور متهم کرده اند.
مگر ایران می گوید که امریکا با چنین اتهام بندی ها در پی جبران غلطی هایی است که در افغانستان مرتکب شده است  
سید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید« گزارش ها در مورد این که ایران برای هدف قرار دادن نیروهای امریکایی در افغانستان به طالبان پول پرداخته است، کاملاً بی اساس است ،ایالات متحده با توسل به تبلیغات، سعی می كند محاسبات غلط خود در افغانستان را پنهان كند.»
مگر پیشرفت های اخیر در روابط امریکا و ایران یک مساله را وضاحت می بخشد این که: هر دو کشور در پی تشدید جنگ تبلیغی و نیابتی شان در افغانستان اند و تلاش دارند که در افغانستان یک دیگر را به زانو در آورند.
جاوید کوهسنانی آگاه مسایل سیاسی به این باور است  زمانی که کشور های بزرگ در برنامه های استراتیژي شان شکست می خورند باز به خاطرتخریف اذهان عامه وپوشش شکت خود کشور های دیگر را در شکست خود شریک می کنند 
او به خبرنگارآژانس باختر گفت :امریکا این اتهام را زمانی وارد می کنند که  باشعار ها ی دیموکراسی، حقوق بشر،انتخابات آزاد و عادلانه  وچند شعار میان خالی  دیگر داخل افغانستان شد مگر  در تطبیق  همه این شعار ها کامیاب نبود ودرهمه عرصه های ناکام ماند وحالا تلاش دارد با اتهام وارد کردن بالای کشور های منطقه از جمله ایران وروسیه شکست خود را پنهان کند.
کوهستانی به ادامه گفت گرچه کشور ایران هم در جنگ افغانستان بی طرف نیست  در حا ل حاضر طالبان در زاهدان دفتر دارند وبه ایران رفت وآمد دارندو اما کشورهای دیگری هم هستند که در موضوع افغانستان دخیل اند و برای ناکامی امریکا کار کردند منجمله پاکستان .
اما امریکا با ان کشور ها پیمان های امنیتی و همکاری دارد با آن که می داند عامل ناکامی آنان در افغانستان اند مگر هیچگاهی از این کشور ها نام نمی برد.
احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در این رابطه به خبرنگار آژانس باختر گفت  امریکا در جنگ افغانستان شکست خورده است روی این موضوع  پمپیو وزیر خارجه آن کشور به خاطر پنهان کردن شکست  خود هر طرف دست پا می زند وگاهی به خاطری که شکست خود را پنهان کند ایران را متهم به همکاری با طالبان میکند وگاهی هم روسیه رابه اتهام همکاری با طالبان متهم می کند
به باور وی راهبرد جنگی آمریکا در افغانستان به صورت کامل شکست خورده‌ است و در این مدت نه تنها طالبان مناطق تحت کنترول خود را حفظ کردند بل آن را گسترش هم داده‌اند.
سعیدی افزود که هزینه زیاد نظامی آمریکا در افغانستان  به مصرف  رسیده  است که باعث نارضایتی مردم آن کشور شده است و از سوی دیگر مشاهده این که هزینه‌های سنگین نظامی آمریکا در افغانستان موجب ایجاد ثبات، صلح و پیشرفت برای مردم افغانستان نشده‌است، خود به خود این دو عامل موجب شده است تا افکار عمومی و جریان‌های سیاسی مختلف در افغانستان از تداوم حضور نظامی آمریکا ناراضی باشند.
به باور وی، عدم توانایی طالبان برای شکست دولت افغانستان و شریک شدن مسالمت آمیز در قدرت دولتی، راه و چارۀ دیگری برای این گروه نگذاشته‌است.
همچنان این دو آگاه سیاسی امریکا و ایران را به ادامۀ جنگ نیابتی در افغانستان متهم کرده اند و اتهام های تازه امریکا بخشی از این جنگ است.صائم/  زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا