گزارش ها

ماموریت جنگی نظامیان امریکایی برای یکسال دیگر تمدید شد // آیا این ماموریت برای اتحاد ثبات در افغانستان مفید خواهد بود؟

کابل باختر/ 2/ قوس
بارک اوباما رییس جمهوری امریکا اخیراً سندی را امضاء کرد که برای عساکر امریکایی اجازه میدهد تا یک سال دیگر ماموریت جنگی شان را در افغانستان ادامه دهند.
به اساس فیصله سران کشور های عضو ناتو که حدود پنج سال قبل درشهر لزبن پرتگال صورت گرفت اعضای ناتو به پایان ماموریت جنگی شان درافغانستان رای دادند و اعلام داشتندکه نیروهای جنگی امریکا وناتو تا پایان سال 2014 میلادی ازافغانستان خارج خواهند شد . بعداً امریکا و ناتو بایک رویکرد دیگر وارد صحنه شدند آنها با امضاء قرار داد همکاری های امنیتی و دفاعی با افغانستان شکل ماموریت شان را از حالت جنگی به ماموریت حمایتی تغییر شکل دادند به موجب این قرار داد حدود نه هزار و ششصد عسکر امریکایی و حدود دوازده هزار عسکر ناتو درافغانستان برای ده سال دیگر باقی میمانند که وظیفه عمده آنان آموزش و تجهیز نیروهای افغان گفته شده است.
ناتو به اساس فیصله نشست سران درلزبن پایان سال 2014 میلادی را پایان ماموریت جنگی درافغانستان تعیین کرده مگر تصمیم اخیر بارک اوباما که دوره ماموریت جنگی نظامیان امریکا را برای یکسال دیگر تمدید میکند میتواند یک حرکت قابل مکث و درعین حال بحث برانگیز باشد . زیرا درنظام موجود درامریکا دموکرات ها که درحال حاضر در راس قدرت اند مخالف ادامه حضور نظامی امریکا درافغانستان اند، مگر انکشافات اخیر درعراق و ادامه فعالیت های هراس افگنانه دربخش های ازجهان امریکا را دچار اضطراب ساخته و بیم آن میرود که در نبود حضور نظامی امریکا درمنطقه ، باردیگر القاعده و طالبان رشد نمایند و یک خط جغرافیایی را با داعش که درحال حاضر بخش های از سوریه و عراق را دراختیار دارد مستقیماً غرب وکشورهای عربی را تهدید میکنند به میان آید، حتا این امکان دورنیست که داعش، طالب و القاعده خط فعالیت شان را با بوکوحرام درنایجریا دخیل نمایند . اینها عواملی اند که خطر جدی شدن فعالیت های تروریستی را درسطح جهان بیشتر ساخته است.
ازطرف دیگر نهادهای دفاعی و امنیتی افغانستان هنوزهم با پارۀ از مشکلات مواجه اند بخصوص قوای هوایی در اردوی ملی تاکنون آنچنان توانمند نشده اند که بتوانند باچالش های موجود مقابله کنند مگر تصمیم اخیر اوباما طرفداران خود را در افغانستان دارد.
جاوید کوهستانی درپیوند امضای فرمان محرمانه رییس جمهور امریکا برای ادامه عملیات های نظامی نیروهای امریکایی درافغانستان درجریان 2015 میگوید این درتناقض با قرار داد همکاری های امنیتی و دفاعی
امریکا با افغانستان بوده و موقف ملی افغانستان را زیر سوال برده است .
کوهستانی میگوید: تصمیم اخیراً رییس جمهور اوباما درواقع ناقض مفاد قرار داد همکاری های امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا بوده که بدون مشوره با رییس جمهور و پارلمان افغانستان فرمان آغاز عملیات های نظامی را امضا ء کرده است.
وی افزود: این فرمان جنگی اوباما نه تنها در جنگ علیه شورشگری مفید واقع شده نمیتواند بل گروه های مخالف دولت افغانستان وکشور های همسایه را نیز دچار تشویش میکند تا دربرابر دولت افغانستان ایستاده گی نمایند و همچنان میتواند افغانستان را به عنوان یک کشور غیر مستقل ووابسته به جهان معرفی کند.
جاوید کوهستانی میگوید: چرا امریکایی ها بجای آغاز دوباره عملیات های نظامی برضد شورشگری درافغانستان نیروهای ملی افغان را تمویل و تجهیز نمی کنند چرا نیروهای هوایی افغانستان را فعال نمی کنند و طیاره های بی سرنشین وتجهیزات نظامی پیشرفته دراختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار نمی دهند ؟
اما نورالحق علومی یکی دیگر کارشناسان نظامی با اظهار خوشی ازاین اقدام مقامات امریکایی مبنی برآغاز دوباره عملیات های نظامی علیه مخالفان مسلح دولت افغانستان میگوید: چیزیکه برای ادامه عملیات های نظامی علیه مخالفان بسیارمهم است آن حمایت دولت و مردم افغانستان از این تصمیم رییس جمهور امریکا میباشد.
وی گفت: آغاز دو بارۀ عملیات های نظامی امریکا علیه مخالفان مسلح به نفع مردم و دولت افغانستان تمام میشود و رویۀ نیروهای امنیتی را نیز بالابرده و بالای رویۀ مخالفان مسلح و کشورهای حمایت کنندۀ آنها نیز تاثیرات منفی می گذارد.
عزیزرفیعی فعال جامعه مدنی دراین رابطه میگوید: ایالات متحده امریکا نمیتواند درافغانستان حضور داشته باشد و نسبت به قضایا بی تفاوت بماند.
وی گفت: قسمی که در متن  قرارداد همکاری های امنیتی ودفاعی افغانستان با امریکا آمده است درصورت که نیروهای امنیتی افغانستان بخواهد امریکا آماده است از آنها دربرابر شورشگری و تروریستان حمایت نظامی نماید.
عزیز رفیعی بدین باوراست حضور خارجی ها درافغانستان به هیچ وجه به نفع مردم افغانستان نمی باشد .
ولی میتواند درراستای تامین امنیت و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان نقش مثبت داشته باشند.
ازگفته های بالا برمیاید که تصمیم امریکا موافقان و مخالفان خود را دارد.
امریکا در گذشته متهم به این است که غرض تجهیزنیروهای امنیتی افغان، اعاده ثبات درکشور وختم مداخلات و تجاوزات بیرونی کاری نکرده است مگر یکسال دیگر که معیاد برای ادامه فعالیت های جنگی امریکا در افغانستان است امریکا باید بکوشد که به چنین شک و گمان ها خاتمه بخشد و ثابت سازد که نسبت به افغان ها و ماموریت مبارزه علیه دهشت افگنان صادق اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا