جهان

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا شد

واشنگتن-پرس تی وی – باختر 19 عقرب
مردم امریکا دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را به عنوان رییس‌جمهور آتی ایالات متحده برگزیدند.
مردم ایالات‌متحدۀ امریکا سه ‌شنبه عصر برای انتخاب رییس‌جمهور جدید این کشور به‌پای صندوق‌های رأی رفتند.
هیلاری کلینتون، به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در رقابتی تنگاتنگ با ترامپ متحمل شکست شد.
براساس نظام پیچیدۀ انتخابات ایالات متحده، شهروندان امریکایی مستقیماً رییس‌جمهور و معاونش را انتخاب نکردند، بلکه در حقیقت با آراء خود، اعضای مجمع گزینندگان را  که معمولاً متعهد به رأی دادن به نامزد خاصی هستند را برگزیدند.
هر کدام از 50 ایالت امریکا، یک عدد مختص به خود داشتند که نشان‌دهندۀ تعداد اعضای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) این ایالت بود. براساس قانون اساسی امریکا، تعداد اعضای این هیئت‎های انتخاباتی در هر ایالت معادل مجموع تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس نمایندگان و مجلس سنای امریکا بود.
جمع رأی الکترالِ همۀ ایالات امریکا معادل 538 رأی است و بنابراین یک نامزد برای برنده‌شدن می‌بایست 270 رأی الکترال کسب می‌کرد. یعنی نیمی از کل به علاوۀ یک.
اگرچه با آراء مردمی حتی به صورت غیرمستقیم، رئیس‌جمهور در همان مرحلۀ اول مشخص شده‌است، اما افراد انتخاب‌شده به عنوان اعضای هیئت‎های انتخاباتی نیز یک ماه بعداز برگزاری انتخابات عمومی، به صورت نمادین در کنگرۀ امریکا گرد هم جمع می‌آیند و آراء خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور به صندوق‌ می‌اندازند.
نتایج این انتخابات نمادین به مجلس سنای کنگرۀ امریکا فرستاده می‎شود و در ششم جنوری 2017 قرائت می‎شوند.
درمجموع 218  میلیون و 959 هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات امریکا بودند که از این تعداد تنها 146 میلیون و 311 هزار نفر برای رأی دادن ثبت‌نام کردند.
ترامپ 288 رای کالج انتخاباتی  و خانم بیل کلنتون  215 رای کالج انتخاباتی را کسب کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا