جهان

جنرال آلمانی در افغانستان: از این شانس برای صلح استفاده کنید

برلین/دویچوله/۱۱ اسد/ باختر
حدود دو دهه پس از آغاز ماموریت نظامی آلمان در افغانستان، فرماندۀ این نیروها امیدوار است که جوانب درگیر در این کشور از فرصت به میان آمده برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح استفاده کنند.
  یورگن بروتس، فرماندۀ نیروهای نظامی آلمان در افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری آلمان از آتش بس سه روزه به مناسبت عید میان طالبان و حکومت افغانستان استقبال کرد.
این برید جنرال ۵۷ ساله در مورد روند صلح میان حکومت و طالبان در افغانستان گفت: «مهمترین چیز این است که برای مذاکرات شود و این شرایط ایجاد شده است. ما از خارج هیچ راه حلی نمی توانیم این جا بیاوریم؛ بلکه فقط می توانیم از این روند حمایت کنیم».
از ماه ها به این سو حکومت افغانستان و حامیان بین المللی اش برای آغاز مذاکرات بین افغانان برای صلح تلاش می کنند؛ مذاکراتی که بخشی از "توافقنامۀ آوردن صلح به افغانستان"است که میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد.
هدف این است که سرانجام به جنگ خونین و طولانی‌مدت افغانستان، نقطۀ پایان گذاشته شود. آتش بس سه روزه به مناسبت عید قربان امیدواری ها در این زمینه رابیشتر کرده است.
بوریتس که از یک سال قبل به این سو فرمانده نیروهای ناتو در شمال افغانستان است، در مورد مدت زمان مذاکرات صلح گفت: «ممکن است مذاکرات طولانی و نفس گیر شود، اما می توان امیدوار بود که  جوانب در این مدت زمان با یکدیگر معقول رفتار کنند و باعث به میان آمدن صلح واقعی در این کشور شوند.»
ادعای اصلی طالبان برای ادامۀ جنگ، حضور نیروهای خارجی در افغانستان است؛ نیروهایی که قرار است براساس توافقنامۀ امریکا و این گروه شورشی، ظرف ۱۴ ماه از امضای توافقنامه، افغانستان را ترک کنند.
با اینهمه بوریتس، ماموریت آموزشی ناتو تحت نام "حمایت قاطع" را یک موفقیت می خواند: «ما می توانیم با قاطعیت و درستی بگوییم که نقش ما از نظر نظامی، هم از نظر جامعه و هم از دید نمایندگان شان ارزشمند ارزیابی می شود».
وی در مورد توانمندی نیروهای نظامی افغانستان نیز اضافه کرد: «به نظرم به نقطه یی رسیده ایم که نظامیان افغانستان می توانند مستقل عمل کنند».
قرار است بوریتس در پایان ماه آگست فرماندهی نیروهای آلمانی را به فرد دیگری تسلیم کند. وی با درنظر داشت کاهش نیروهای امریکایی براساس توافقنامه امضا شده با طالبان، در مورد آینده نیروهای آلمانی در افغانستان گفت: «سرانجام ما هم باید گامی به عقب برداریم؛ گامی به عقب از نقشه وضعیت…چرا که زمانش فرا رسیده است که خود افغانان، حکومت و جامعۀ شان، قاطعانه این مشکل راه حل کنند.»
به نظر این جنرال آلمانی، حتی در صورتی که صلح در افغانستان برقرار شود نیز این کشور با چالش های گوناگونی روبرو خواهد شد: «این اجتناب ناپذیر است که در نهایت طالبان باید در جامعه مدنی ادغام شوند و زندگی حرفه یی را آغاز کنند؛ چراکه طالبان نیز در پایان روز باید درآمدی داشته باشند تا زندگی کنند».
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا