آموزش

انستیتوت قراءات، در دورۀ دوساله به صورت رایگان محصل می پذیرد

کابل/ 9سنبله / باختر
معهد  )انستیتوت ) عالی قراءات وزارت حج و اوقاف برای دورجدید تعلیمی خود فارغان صنوف دوازدهم مدارس و مکاتب را به دورۀ دوساله، به صورت رایگان می پذیرد.
حمدالله حمیدی رییس معهد  (انستیتوت ) عالی قراءات وزارت حج و اوقاف به خبرنگار آژانس باخترگفت که وزارت حج واوقاف به منظورارتقای ظرفیت مسلکی و تخصصی قراء کشور، معهد  (انستیتوت ) عالی قراءات را ایجاد کرده است وفارغان صنوف دوازدهم مدارس و مکاتب را ازطریق امتحان کانکور اختصاصی، به حیث محصل می پذیرد.
حمیدی خاطرنشان کرد که داوطلبان باید حافظ قران عظیم الشان باشند و سن شان از30 سال بیشتر نباشد و آنان پس ازسپری کردن موفقانۀ امتحان اختصاصی، به دوره دوسالۀ این انستیتوت پذیرفته می شوند .
رییس انستیتوت عالی قراءات، گفت که نصاب تعلمی این انستیتوت تایید شده معینیت تعلیمات اسلامی وزارت معارف است و مضامین علوم قرانی ، حدیث شریف ، تفسیرشریف، اصول تفسیر، عقاید ، فقه ، اصول فقه ، صرف و نحو، تاریخ الخلفاء، کتب علوم قرائت سبعه عشره  و  زبان های عربی و انگلیسی، برای محصلان آموزش داده می شود. 
وی افزود که پس از تکمیل کردن دوره دوسالۀ آموزشی، برای فارغان اسناد فراغت صنف چهاردهم داده می شود و همچنان با وزارت تحصیلات عالی صحبت شده است که فارغان این انستیتوت بعد ازامتحان اختصاصی به صنف سوم پوهنحی های شرعیات پوهنتون ها پذیرفته شوند.
حمیدی گفت که  معهد (انستیتوت ) عالی قراءات وزارت حج و اوقاف، درسال 1396 ایجاد شده است و دردور اول ، 25 تن فارغ داده است .
وی افزود که اکنون 30 تن مصروف آموزش در دور دوم این انستیتوت است ، برای شمول در دورسوم تا کنون 60 تن ثبت نام کرده اند و روند ثبت نام تا 25 سنبله سال روان ازطریق ادارۀ این انستیتوت واقع چهارراهی میدانی هوایی ، ادامه دارد. همچنان امتحان شمول در اول میزان سال جاری برگزار می شود .
حمدالله حمیدی رییس معهد ( انستیتوت ) عالی قراءات وزارت حج و اوقاف، اضافه کرد که امورتدریس این انستیتوت را شیخ القرا استاد قاری برکت الله سلیم و استادان که بیشتر شان از الازهر مصر ماستری دارند ، پیش می برند.
او گفت که این انستیتوت به خاطر اصلاح قرائت و تجوید ، برای امامان و قاریان کورس های آموزشی برگزاری می کند و درنظردارد که برای دختران نیز کورس های قراءات و تجوید قران عظیم الشان را به صورت رایگان، راه اندازی کند.
حمیدی، از موسسات و نهاد های کمک دهنده تقاضا کرد که به منظور حمایت و توسعه انستیتوت عالی قراءات ، ایجاد لیلیه ، غنای کتابخانه ، فراهم آوری وسایل تخنیکی و بدل اعاشه محصلانی که ازولایت ها به کابل مراجعه کرده اند و شامل انستیتوت هستند، همکاری کنند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا