سیاست

کنفرانس بین المللی به مناسبت سالگرد شهادت پروفیسور برهان الدین ربانی در کابل برگزار شد

 

كابل باختر اول ميزان

کنفرانس بین المللی به مناسبت سالگرد شهادت پروفیسور برهان الدین ربانی رهبر جهاد، مقاومت و شهید صلح و بزرگداشت از هفته صلح،وحدت ملی امروز در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، این کنفرانس که به اشتراک شخصیت هاي ملی جهادی و فرهنگی کشور، معاون نماینده اتحادیه اورپا درافغانستان، معاون نماینده ویژه فرستاده سازمان ملل متحد برای افغانستان، معاون رییس سازمان همکاری های کشور های اسلامی و شخصیت های علمی و فرهنگی کشورهای تاجکستان، هندوستان، پاکستان، لبنان، و سفرا و نماینده گان سیاسی کشورهای دوست مقیم كابل  برگزار شده بود ابتدا فاروق وردک رییس کمیسیون برگزاری اولین سالگرد شهادت پروفیسور برهان الدین ربانی و هفته صلح و وحدت ملی سخنرانی کرده اهداف این کنفرانس را بیان داشت.

به گفته وردک این کنفرانس دربرگیرنده اهدافی چون ارجگذاری به مقام شهید، تاکید صلح از طریق تفاهم ملی و جلب حمایت جامعه جهانی در راستای صلح می باشد او همچنان در مورد شخصیت شهید صلح مبارزات واين که چگونه از تجارب او استفاده گردد به تفصیل صحبت کرد.

بعداُ مارشال محمد قسيم فهيم معاون اول رياست جمهوري سخنراني كرده گفت که استاد ربانی در تمامی فراز و نشیب های تحولات گذشته افغانستان با همه توانایی هایش جهاد و مقاومت مردم افغانستان را رهبری کرد و در این راه رنج ها و آلام فراوانی را متحمل شد. معاون اول ریاست جمهوری افزود که استاد ربانی همه سجایای نیک انسانی یک دعوتگر را داشت و افزون بر اینکه از همان آوان نوجوانی به مبارزه بر ضد ظلم و بی عدالتی مبارزه کرد، در تربیت جوانان کشور با روحیه اسلامی کوشید و ثمره آن شاگردان بیشماری است که اکنون در کشور عزیز ما با مسئولیت و همت تمام کار می کنند. معاون اول ریاست جمهوری اطمینان داد که سرانجام داعیه استاد ربانی در کشورش به پیروزی خواهد رسید. معاون اول ریاست جمهوری از تلاش های استاد برهان الدین ربانی در راستای تأمین صلح و ثبات در کشور عزیز ما تمجید به عمل آورده گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان وظیفه و وجیبه ملی خود می داند که برای آوردن صلح در کشور کا رکند تا در افغانستان صلح برقرار شود.  معاون اول ریاست جمهوری همچنان یاد آور شد که ما در این راستا تلاش خواهیم کرد ولی ما همچنان به حفظ ارزش های بدست آمده در ده سال اخیر نیز پایبند هستیم و با کسانی صلح خواهیم کرد که قانون اساسی کشور ما را بپذیرند و به همه موازین حقوق بشری گردن نهند. معاون اول ریاست جمهوری هشدار داد که ما در این راه مصمم هستیم تا در جهت تقویت نیرو های دفاعی و امنیتی کشور نیز کار کنیم تا آماده باشند در برابر کسانی بجنگند که حاضر به صلح و برقراری ثبات در کشور ما نیستند.  معاون اول ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه قضیه افغانستان و موضوع اعاده صلح در کشور ما یک مسأله منطقوی است و با کشور های منطقه پیوند دارد، یاد آور شد که باید همه کشور های منطقه و جهان برای آوردن صلح در افغانستان کار کنند ورنه منطقه به آرامش نخواهد رسید. 

صلاح الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان نیز در کنفرانس سخنرانی کرده بیشتر روی تامین صلح از طریق تفاهم و مذاکره تاکید کرده گفت: تامین ثبات در افغانستان به معنی ثبات در منطقه می باشد.

رییس شورای عالی صلح کشور در کنار آنکه پیرامون شیوه های مبارزات پروفیسور برهان الدین ربانی، علاقمندی او به صلح و علمیت او سخنرانی کرده گفت، استاد شهید دو روز پس از شهادتش در کنفرانس بیداری اسلامی منعقده تهران، از تمام علمای جهان خواسته بود که باپدیده افراطیت برخورد قاطع داشته باشند. بناً من نیز از جامعه جهانی، کشورهای اسلامی و همسایه می خواهم تا با این پدیده مبارزه جدی و پیگری داشته باشد.

پروفیسور عبدالرب رسول سیاف شخصیت جهادی و عالم دینی کشور در سخنرانی خود پیرامون شخصیت علمی، فرهنگی، جهادی، استاد فقيد به تفصیل صحبت کرده گفت که صلح از طریق عذر خواهی بدست نمی آید. او از جامعه جهانی و دولت افغانستان خواست که در مورد صلح و مذاکره و تامین صلح در منطقه جدی و پیگر فکر کنند.

پروفیسور سیاف گفت، کسانی که با ظالم قدم زد از اسلام بیرون می شود.

او از تمام کشورها خواست که از مداخله در مورد افغانستان جلوگیری کنند زیرا خداوند گفته است که دیر یا زود از ظالم انتقام می گیرد بعداً محمود خان احکزی رهبر حزب عوامی نشینل پاکستان سخنرانی كرده او نیز از کارنامه های جهادی استاد فقید ياد کرده ازکشورهای منطقه و جهان خواست تا به خاطر تامین صلح و امنیت درافغانستان صادقانه تلاش کنند.

او همچنان گفت که افغانها سالها طولانی خشونت را تجربه کرده است، افغانها در دوطرف خط دریوند مورد حملات دهشت افگنان قرار گرفته اند. او با تاکید گفت که نباید در معادلات صلح از اسلام استفاده سو گردد.

او آزادی و آرامی افغانستان را به قول اقبال لاهوری آزاد و آرامی آسیا خواند و آرزو کرد جنگ جایش را به صلح در تمام جهان عوض کند.

نیکولاس هپس معاون نماینده خاص فرستاده سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در کنار آنکه از کارنامه های استاد در راه صلح تمجید کرد برگزار چنین کنفرانس ها را زمینه ای برای تفکر و دست یابی به صلح دانسته افزود، صلح نباید در حد یک شعار باقی بنماند و افغانها می دانند که صلح تلاش عملی می خواهد. او نیز از همسایه های افغانستان خواست تا به خاطر تامین امنیت در کشور های خود شان و صلح در افغانستان تلاش جدی نمایند.

او صلح در افغانستان را به خیر کشورهای منطقه توصیف کرد.

دراین کنفرانس همچنان معاون رییس سازمان همکاری های اسلامی، میزرا شکور زاده از تاجکستان، شیخ داکتر عبدالناصر جبری رییس پوهنتون های کشور لبنان، مولوی قیام الدین کشاف رییس شورای سراسري علما افغانستان، هدایت امین ارسلا وزیر ارشد جمهوری اسلامی افغانستان، محمد معصوم استانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح، سید اسحاق گیلانی عضو مجلس نماینده گان ، داکتر ایاز نیازی عالم دینی، کای آیده  نماینده پیشین سازمان ملل، محمد اسماعیل قاسمیار مشاور شورای عالی صلح، سر محقق عبدالله انس ، جفری اونالدسن و اوردیسن اروی عضو انسیتیوت گازوایرلند شمالی، حلینا ملکیار تحلیل گر مسایل سیاسی، شاه محمود میاخیل رییس اداره یو اس آب پی در کابل، حکمت کرزی، افراسیاب ختک، در مورد شخصیت وجایگاه علمی، سیاسی استاد برهان الدین ربانی و تلاش های او برای تامین صلح و ثبات درافغانستان سخنرانی کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا