سیاستاخبارگزارش ها

وزیر خارجۀ آلمان؛ باید بر طالبان فشار وارد شود .

کابل/۱۶حوت/باختر

وزیر خارجه آلمان می گوید: جامعۀ جهانی باید جلو خروج شتاب زده نیروهای بین المللی را از افغانستان بگیرند٬ خروج شتاب زده فقط طالبان را جسارت می بخشد٬ گروۀ که به صلح باور ندارد.

هایکو ماس در کنار آن که بر عدم خروج سریع نیروهای خارجی از افغانستان تاکید دارد می گوید: طالبان بدون فشار جهانی راه حل سیاسی برای پایان جنگ را نمی‌پذیرند.

وی  در پارلمان کشورش گفته است خروج شتاب زده از افغانستان ما را از مسیری منحرف خواهد کرد که بیست سال  در آن بر ضد هراس افگنی شعار دادیم و نیروی انسانی خود را به کار بردیم خروج سریع  به نفع طالبان تمام می‌شود، در حالی که در برابر مردم خود٬ مردم افغانستان و کشور های که در معرض تهدید هراس افگنی قرار دارند مکلف استیم که  ماموریت نیروهای خارجی را در افغانستان مسوولانه پایان بخشیم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنان گفته است که فرصت های زیادی برای حل بحران افغانستان از مسیر سیاسی به وجود آمده است که نباید هدر شود٬ نیاز است که برطالبان برای ورود واقعی به این روند٬ فشارهای زیادی وارد شود.

 به عقیدۀ هایکو ماس٬ حضور نیروهای خارجی در افغانستان یکی از مهمترین ابزار فشار جامعۀ جهانی است و طالبان بدون فشار جهانی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن جنگ در افغانستان تن نخواهد داد.

کابینۀ آلمان هفتۀ گذشته حضور نیروهای این کشور در افغانستان را تا ژانویه 2022 میلادی تمدید کرد. با این حال، پارلمان آلمان درباره تمدید ماموریت نظامی این کشور باید تصمیم بگیرد.

آلمان  یک هزار و یک صد  نظامی در افغانستان دارد و پس از آمریکا بیشترین شماری نیرو را در چارچوب «ماموریت حمایت قاطع ناتو» در افغانستان مستقر کرده است.

در همین حال  دفتر مشاور امنیت ملی امریکا  در رهنمود «راهبرد موقت امنیت ملی ایالات متحده »که به تازگی در ۲۴ صفحه نشر شده است به پایان مسوولانه جنگ در افغانستان تاکید کرده است.

این رهنمود که در بخش امنیت ملی، منافع آمریکا را در کوتاه‌ مدت حفظ می‌کند و خط سرخ این کشور خوانده می‌شود، جنگ افغانستان را بی‌پایان خواند و تأکید کردکه ایالات متحده نباید در یک جنگی مصروف باشد که در آن هزاران انسان کشته شد و تریلیون‌ها دالر هزینه برداشت.

این رهنمود اما تأکید کرد که افغانستان نباید دیگر به جای امنی برای تروریزم مبدل شود و یا هم منافع امریکا را تهدید کند٬ در این رهنمود آمده است: ما تعهد می‌سپاریم که نیروهای نظامی ایالات متحده برای شکست دشمن، حفاظت از حقوق مردم و دفاع از منافع متحدان خود آماده استند، اما استفاده از نیروهای نظامی باید آخرین راه باشد، نه نخست.

در حالی که نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ آمریکا برای صلح افغانستان  مصروف رایزنی با گروه طالبان و کشور های دیگر است رییس نیروهای زمینی قطر در سفری به پاکستان درباره روند صلح افغانستان نیز با مقامات نظامی این کشور گفت ‌وگو کرده است.

«سعید بن حصین الخیارین» در سفرش به پاکستان با جنرال «قمرجاوید باجوا» رییس ستاد و مقامات نظامی این کشور دربارۀ روند صلح افغانستان تبادل نظر کرده است.

در مدت کمتر از یک ماه این دومین سفر مقام های قطری به پاکستان است٬ چندی پیش یک هیئت دپیلماتیک قطرپاکستان آمده بود و با وزیر خارجۀ این کشور در مورد توقف گفت وگو های دوحه تبادل نظر کرده بودند٬ به تعقیب این سفر بود که هیئت طالبان به میز مذاکره برگشتند.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا