صحت

از فرهاد دریا تا وحید رهام ؛ نقش هنرمندان افغان درپیکار با ویروس کرونا

هرات/ ۲۶ حمل/ باختر

این روز ها با اوج گیری شیوع ویروس کرونا در کشور و به ویژه هرات، فرهنگیان و هنرمندان کشور نیز به آثار و تولیدات هنری شان رنگ و بوی دیگری بخشیده اند و بسیاری با تولید آهنگ های اختصاصی، به موضوع کرونا پرداخته اند.
فرهاد دریا آواز خوان پر آوازه کشور از نخستین هنرمندانی بود که بیماری کرونا را مهم پنداشت و برای تشویق هموطنان به خانه نشینی ، آهنگ ( در خانه بمانیم ) را اجرا کرد که این روز ها از جمله آهنگ های مناسبتی روز بسیاری از رسانه های دیداری و شنیداری کشور بدل شده است.
در همین خصوص فرید ولی فرزند احمد ولی آواز خوان صاحب نام کشور نیز آهنگ جدید با موضوع کرونا اجرا کرده است که با مصرع ( برای حفظ جان ای جان در خانه می مانیم) آغاز می شود و با آلات موسیقی سنتی از جمله آرمونیه اجرا شده است. باید گفت که توجه فرهنگیان و هنرمندان هراتی نیز به موضوع کرونا کمتر از سایر هنرمندان کشور نبوده است و بسیاری از شعرای خوشنام و جوان این مرز و بوم به دفعات با اشتراک گذاری شعر های سروده شده شان با موضوع کرونا پرداخته اند که مورد توجه بسیاری از کاربران صفحات مجازی قرار گردفته است. در کنار آن آواز خوانان و هنرمندان جوان عرصه موسیقی نیز به تولید آهنگ هایی با حال و هوای کرونایی پرداخته اند.
یکی از کار های زیبا که این روز ها با موضوع کرونا اجرا شده است، آهنگی است از وحید رهام به نام هرات که به همکاری تلویزیون عصر تولید شده است و دیروز به نشر رسید. شعر این آهنگ از فریدون آژند است و به نحوی سعی شده است تا در این کار به موضوع کرونا پرداخته شود.
نمایش های تلویزیونی از جمله میان پرده های نمایشی برنامه های طنزی پوزخند ، اشتو خا شد و دیگر برنامه نمایشی رسانه های محلی هرات نیز حال و هوای کرونایی گرفته اند. در این میان هنرمندان خطاط و نقاش هرات هم در این ایام قرنطینه در خانه های شان به خلق آثار هنری مداومت کرده اند. صنعت کاران و هنرمندان مدیریت کاشی سازی آبدات تاریخی هرات هم با حفظ فواصل قانونی و مراقبت های جدی صحی، همچنان به زنده نگهداشتن صنعت کاشی گری این مرز و بوم ادامه داده اندو جهت حفاظت از ابنیه های تاریخی و ارزش های فرهنگی مشغول کاراند. کشد.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا