اقتصاد

هند برنامه گسترده ای برای سرمایه گذاری دربندر چابهار دارد

دهلی جدید/پی تی آی/باختر/22 قوس
حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی از برنامه گسترده هندوستان برای سرمایه گذاری شرکت های این کشور در بندر چابهار ایران خبر داد.
مشاور مذکور که به هندوستان سفر کرده است، دیشب در گفت و گو با خبرنگاران  در دهلی جدید گفت براساس یادداشت تفاهمی که به تایید صدراعظم هند رسیده و به زودی میان ایران و هند به امضا می رسد، قرار است شرکت های هندی در زمینه توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری و فعالیت کنند.
وی افزود: تجهیز بار انداز های کانتینری و چند منظوره، با سرمایه گذاری حدود 100 میلیون دالر و ایجاد شرکت های مشترک با طرف های ایرانی از جمله اقدامات فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران هندی در بندر چابهار ایران خواهد بود.
شیخ الاسلام با اشاره به مزایای اجرای این تفاهم نامه برای دو کشور گفت با اجرای این طرح ها حضور هند در بندر چابهار از طریق مرزهای شرقی ایران میسر می شود و دسترسی بحری، زمینی به افغانستان و آسیای مرکزی را در اختیار این کشور قرار می دهد، بویژه اینکه کشورهای منطقه معتقدند ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان از طریق توسعه اقتصادی این کشور محقق خواهد شد و این طرح ها می تواند نقش مهمی در انکشاف اقتصادی افغانستان داشته باشد.
وی افزود: بندر چابهار که در ولایت سیستان و بلوچستان و مناطق ساحل جنوب شرقی ایران واقع شده برای هند اهمیت استراتژیک دارد زیرا این بندر خارج از محدوده خلیج بوده و از سواحل غربی هند به آسانی قابل دسترسی است.
مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با استفاده از شبکه جاده ای موجود در ایران از طریق بندر چابهار امکان ارتباط با ولایت زرنج در افغانستان که در فاصله 880 کیلومتری بندر چابهار قرار دارد، فراهم میشود همچنین با استفاده از جاده زرنج – دلارام که در سال 2009 توسط هند احداث شده، می توان به شاهراه حلقوی افغانستان و از طریق آن به چهارشهر بزرگ هرات، قندهار، کابل و مزارشریف دسترسی داشت.
وی وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار با زمینه سرمایه گذاری های خارجی و داخلی را از دیگر مزایای این بندر برشمرد و افزود در حال حاضر سرمایه گذاران زیادی از افغانستان و حتی چین در این منطقه حضور و فعالیت اقتصادی دارند و تمایل هندوستان به سرمایه گذاری در این منطقه نیز بسیار زیاد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا