جهان

وزیر دفاع امریکا : طالبان در کاهش خشونت ناکام مانده اند

واشنگتن/ وی او ای/ ۱۷ ثور/ باختر
مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا می‌گوید که پروسۀ صلح افغانستان با آن سرعتی که توقع می‌رفت، به پیش نمی‌رود و به گفتۀ وی طالبان در کاهش خشونت‌ها در آن کشور جنگ‌زده ناکام مانده اند.
اسپر، روز دوشنبه در صحبتی در یک نشست در انستیتوت بروکینگز گفت که امریکا به هدف تطبیق کامل توافقنامه دوحه که کاهش خشونت‌ها شامل آن است، با تمام جوانب درگیر در افغانستان در مورد اقدامات بعدی گفت گو خواهد کرد. توقع می‌رفت که با امضای توافقنامه صلح در ماه فبروری ۲۰۲۰ میلادی میان امریکا و طالبان، خشونت‌ها کاهش یافته است و زمینه برای آغاز گفت وگوهای بین‌الافغانی باز شود تا جنگ ۱۸ ساله در افغانستان پایان یابد.
با گذشت بیش از دو ماه با وجود آنکه دو طرف شماری از زندانیان را آزاد کرده اند، اما هنوز هم روند گفت وگوهای بین‌الافغانی آغاز نشده است و حملات طالبان تشدید یافته است. وزیر دفاع امریکا گفت که طالبان پس از امضای توافقنامه بر نیروهای خارجی حمله نکرده اند، اما حملات شان را بر نیروهای افغان تزیید بخشیده اند. این درحالی است که جنرال سکات میلر، قومندان نیروهای حمایت قاطع به رهبری امریکا در افغانستان هفتهٔ‌ گذشته به طالبان هشدار داد که در صورت عدم کاهش خشونت‌ها در انتظار پاسخ باشند. با آنهم، طالبان مسوولیت حمله انتحاری یی بر یک پایگاه نظامی نیروهای افغان در ولایت هلمند را به عهده گرفته اند که در آن سه منسوب امنیتی افغان کشته شدند و شش تن دیگر زخمی شدند. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا