گزارش ها

طالبان و تمایل به مذاکرات صلح

کابل باختر/ 7/ دلو
یک آگاه سیاسی پاکستان میگوید که طالبان برای شرکت درمذاکرات صلح علاقمندی دارند و این علاقمندی شان را با ارائه پیشنهادات و شروط بیان کرده اند.
رحیم الله یوسفزی یکی از آگاهان مسایل سیاسی پاکستان تاکید دارد که ظاهراً طالبان در مذاکرات صلح افغانستان ازخود نرمش نشان داده اند وگفته اندکه میکوشند این گفتگوها راچگونه  آغاز کند اما تاکنون این گروه شامل مذاکرات نشده اندکه چطور شرایط شان را ارائه کنند.
به گفته وی زمانیکه از آنان دعوت شودکه درمذاکرات گفتگوهای صلح افغانستان اشتراک کنند آیا گروه طالبان این دعوت را قبول میکنند ویا نمی کنند و یا به کدام شرایط این مذاکرات را می پذیرند آن وقت معلوم خواهد شد که این گروه بصورت رسمی بالای میز مذاکره بیایند وشرایط شان را با جانب افغانستان مطرح کنند .
وی افزوده است که قبلاً گروه طالبان دریکی از شرایط های شان خروج نیروهای بین المللی را از افغانستان تقاضا کرده بودند اما اکنون شرایط تغییر کرده است  .
یوسفزی میگوید که احتمالاً طالبان شرایط ساده تری را بیان خواهندکرد.
این درحالیست که سید ظفرهاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است ما با گروه های گفت وگو میکنیم که خشونت را ترک کنند و آنچه در نورم های بین المللی میباشد به حیث اصل درگفتگو های صلح بپذیرند ولی گفتگو را با گروه هایی که شرط بگذارند مردم افغانستان قبول نمی کند.
شرایط گروه طالبان برای مذاکرات صلح افغانستان درحالی انعکاس یافته است که دور سوم نشست چهار جانبه میان افغانستان ، پاکستان ، امریکا و چین بزودی دراسلام آباد برگزار خواهد شد و حامیان گروه طالبان تلاش دارند  تا به میان کشاندن شرط گروه طالبان دراین مذاکرات نتایج تلاش های نشست های چهارجانبه را به خطر مواجه سازند.
برخی از آگاهان امور تاکید دارندکه بدون تردید طراح اصلی شرایط طالبان پاکستانی است درصورت پذیرفتن شرایط گروه طالبان ازسوی افغانستان وایالات متحده امریکا این گروه درسطح بین المللی از یک گروه دهشت افگن به عنوان یک گروه سیاسی تبدیل خواهد شد.
به باور آنان گروه طالبان و حامیان آنان هرمذاکره را برای کسب زمان درجهت تقویت نیروی خود و یا درجهت رهایی اسیران و زندانیان خویش انجام داده اند . اما اکنون پاکستان به خوبی درک کرده است که عدم پذیرش شرایط طالبان ازسوی دولت افغانستان در چنین اوضاع چندان آسان و راحت نیست زیرا گروه های دهشت افگن بخصوص گروه طالبان که علیه افغانستان می جنگند مورد حمایت پاکستانی ها قراردارند که باربار پاکستان از این ناحیه مورد انتقاد مردم افغانستان وجامعه جهانی قرارگرفته است .
چنانچه به تازه گی یکی از قوماندانان سابق نیروی دریایی پاکستان گفته است اسلام آباد طالبان افغان را درخاک خود هدف حمله قرارنمی دهد و امکان فعالیت این گروه هارا نیز فراهم میکنند.
وی تاکید کرده است که اکنون حکومت افغانستان باید راهبردی را برای جلب گروه های مخالف ایجاد کند تا این جریان ها دست ازجنگ کشیده و درآبادانی کشورشان سهیم شوند.
وی تصریح کرده است که درحال حاضر زمان آن رسیده تا افغانستان و پاکستان دست به دست هم داده و با نگاه مثبت به آینده، روابط خوب و همه جانبه یی را برقرارکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا