گزارش ها

آگاهان سیاسی : رویکرد و سیاست دولت افغانستان ، نسخه برای درمان درد منطقه است

کابل باختر/ 24/ ثور
با آنکه سفر اخیر  صدراعظم پاکستان به افغانستان با خوشبینی های همراه است و رهبران پاکستان تعهد شان را درخصوص حمایت از یک افغانستان با ثبات ، عدم مداخله و کمک با روند صلح این کشور ابراز داشتند، آگاهان سیاسی درافغانستان در آینده روابط میان کابل و اسلام آباد برخود محتاطانه دارند.
به گزارش آژانس باختر ، نوازشریف صدراعظم پاکستان اخیراً دیدار رسمی را از افغانستان انجام داد ، دیدار  صدراعظمپاکستان ازافغانستان درست زمانی انجام میشود که دولت افغانستان غرض آغاز گفتگو های صلح با مخالفین مسلح خود توقعات زیادی را ازپاکستان داردو پاکستان نیز دراین خصوص تعهدات مشخص در برابر افغانستان دارد و دیدار های منظم مقامات بلند پایه پاکستان به شمول رییس ستاد ارتش ، رییس استخبارات ، مشاور امنیت ملی ، رییس جمهور و حالا هم  صدراعظمبه این هدف صورت گرفت تا به مقامات افغانی اطمینان داده شود که پاکستان در تلاش هایش برای اعاده ثبات درافغانستان و همکاری با این کشور صادق است .
مگر درمیان این دید و بازدید ها سفر اخیر آقای نوازشریف متمایز تر از سفرهای مقامات دیگر پاکستانی است، ضمناً سخنان  صدراعظمنیز لحن جدی تر وواضح تر داشت.  نوازشریف عملکرد طالبان افغانی را محکوم کرد و با ادبیات شفاف گفت که دشمن افغانستان دوست پاکستان بوده نمی تواند.
حالا این سوال مطرح میگرددکه آیا پاکستان باردیگر تازه ، شفاف و صادقانه به افغانستان رو آورده و یا این بازی درکار است . زیرا پاکستان درطول حیات سیاسی خود هیچگاهی با افغانستان صادق نبوده است مشکل است گفته های آقای نوازبتواند به زودی و سادگی افغانها را مطمین سازد.
آگاهان سیاسی افغان  و مردم، سفر نوازشریف را به کابل تکرار تعهدات گذشته دانسته و به دولتمردان خود این توجه را میکنند که راه احتیاط با پاکستان را از یاد نبرند.
میرزا محمد یارمندآگاه امور نظامی و معین پیشین وزارت امور داخله در پیوند نتایج سفر نوازشریف  صدراعظمپاکستان به کابل میگوید با وجود که از آغاز تاسیس پاکستان تاکنون رشته دوستی میان دو کشور گره افتاده و پاکستان روابط حسنه با افغانستان نداشته است اگر فشار های منطقه یی و جهانی بالای پاکستان تاثیر نموده باشد و مشکلات را پس از سفر رییس جمهور افغانستان به هند و امضاء موافقتنامه بندر چاه بهار حس کرده باشد میتواند تاثری در عمل کرد پاکستان دربرابر افغانستان بوجود بیاورد .
یارمند میگوید، جنبه عملی تعهدات پاکستان زمانی مشهود خواهد بود که پاکستان مراکز آموزش تروریستان را بسته و جلو صدور فتوا را برای مشروعیت انتحار بگیرند، درغیر آن اگر این سفر مثل گذشته به گونه باشد که ذهنیت مردم و حکومت اغفال شود نتیجه درپی نخواهد داشت .
آقای کرزی نیز 20 مرتبه به پاکستان سفر کرد مگر به جز از تعهد حرف دیگری نداشت .
اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح در رابطه نتایج سفر نوازشریف  صدراعظمپاکستان درروند مذاکرات صلح میگوید: بدون شک نقش پاکستان در آوردن صلح و ثبات به کشور ما یک نقش موثر ومهم پنداشته میشود.
قاسمیار افزود، ولی این نقش که تاکنون در الفاظ خوب و گفتار خوب وجود داشته اگر درعمل پیاده شود میتواند نتایج خوبی در پی داشته باشد.
او گفت، درسیاست دوام مناسبات میتواند برای بهبود وضع مفید تمام شود ، تروریستان وگروه های هراس افگن درکشور ما اطراف کشور ما و پاکستان به گونه در حال گسترش است که نه به نفع افغانستان است و نه هم به نفع پاکستان.
مشاور شورای عالی صلح میگوید صلح و ثبات درافغانستان به نفع صلح و ثبات در پاکستان است وما انتظار داریم تا وعده های داده شده جامه عمل بپوشد و به آنچه که مقام  های پاکستان تعهد نموده اند به آن پای بند باشند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی دررابطه به سفر نوازشریف به کابل از پارۀ مشکلات و نگرانی های ارتش پاکستان سخن میگوید و یاد آور میشود که نزدیکی دهلی با کابل آنهم از مراجع رسمی ، استخبارات پاکستان را برانگیخته است.
ضمناً صحبت های سریع وواضح رییس جمهور غنی و رییس اجرائیه داکتر عبدالله به آدرس پاکستان که تروریزم دشمن مشترک است و پاکستان بیشتر آسیب پذیر بوده میتواند پاکستان را به همکاری فرا خواند مگر جاوید کوهستانی به این باور است که افغانستان درگیر جنگ قدرت هاست و شاید این معضل سالهای دیگر نیز گریبانگیر افغانستان باشد.
باوجود آنکه سفر نوازشریف به گونه های متفاوت درافغانستان تعبیر میشود، یک عضو شورای ملی میگوید: سیاست دولت آقای غنی سیاست تعامل و تحمل است او میخواهد به آنانیکه درگذشته درخصومت با افغانستان پیش آمده فرصت دهد تا در رویکرد شان تغییر وارد کند و به جای مخاصمت فرصت ها را ارزش دهند ضمناً به دوستانش میگویدکه باید تحمل کرد تا رقبای دیروز از فرصت های موجود چگونه استفاده میکنند .
این عضو شورای ملی میگوید: سیاست حکومت وحدت ملی ، سیاست تحمل ، برداشت ، درک و همکاری است این نسخه اکنون به پاکستانی ها انتقال یافته و جای شک نیست که پاکستانی ها هم ازاین نسخه برای درمان دردشان استفاده نکنند.  ختم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا